625
| shutterstock

Γαρδούμπα στον Επιτάφιο: άλλο άθεος, άλλο τραμπούκος

Ρίκα Βαγιάνη Ρίκα Βαγιάνη 28 Απριλίου 2016, 18:05

Γαρδούμπα στον Επιτάφιο: άλλο άθεος, άλλο τραμπούκος

Ρίκα Βαγιάνη Ρίκα Βαγιάνη 28 Απριλίου 2016, 18:05

Πριν λίγες μέρες μου εμφανίστηκε στον φάκελο με τα εισερχόμενα μια ειδοποίηση για εκδήλωση της Ενωσης Αθέων, που με (μας) προσκαλούσε σε πανηγυρική δημόσια κρεοφαγία το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής σε διάφορες χασαποταβέρνες ανά την επικράτεια. Ζητώ προκαταβολικά συγγνώμη, αν άθελά μου συμβάλλω στη διάδοση ενός ακόμη διαδικτυακού hoax. Η Ενωση Αθέων είναι μεν υπαρκτός σύλλογος, αλλά η πρωτοβουλία για μπάρμπεκιου διαμαρτυρίας απέπνεε τέτοια καφρίλα που δικαίως διατηρώ επιφυλάξεις για τη γνησιότητά της.

Μουφα(νετ) ή όχι η επιτάφιος γαρδούμπα, το ζήτημα «άθεος» χρειάζεται, νομίζω, λίγη κουβέντα παραπάνω. Θα μου πεις, τώρα βρήκα κι εγώ; Χρονιάρες μέρες; Δεν είναι αγένεια να ανοίγει κανείς τέτοια κουβέντα μέσα στην κατανυκτική ατμόσφαιρα της Εβδομάδας των Παθών;

Κάθε άλλο. Ο άθεος άνθρωπος δεν είναι υποχρεωτικά και χοντράνθρωπος, δεν είναι τραμπούκος, δεν προσβάλλει το συνάνθρωπό του και κυρίως, δεν αγνοεί τις παραδόσεις, την ιστορία και τις ευαισθησίες του κοινωνικού περιβάλλοντος στο οποίο ζει. Ή μάλλον μπορεί να τα κάνει όλα αυτά -και χειρότερα, αλλά αν τα κάνει, δεν είναι επειδή είναι άθεος, αλλά επειδή είναι μαλάκας.

Το πρώτο δεν αποκλείει το δεύτερο, δυστυχώς. Οπως και η ιδιότητα του θρησκευόμενου δεν αποτελεί αδιαπέραστη ηθική πανοπλία. Εχω γνωρίσει αφοσιωμένους πιστούς, ανεξαρτήτως δογμάτων ή θρησκειών, καταπιεστικούς, βίαια φανατικούς, να τους βλέπεις και να αλλάζεις πεζοδρόμιο, χώρα, ήπειρο, ακόμα και πλανήτη αν μπορείς. Εδώ που τα λέμε, δεν ήταν  ανάγκη να τους γνωρίσω προσωπικά. Η ιστορία ολόκληρη από την αυγή της αρχαιότητας ως τις χτεσινές ειδήσεις είναι γεμάτη από δαύτους.

Ο άθεος δεν μισεί το Θεό και επ’ ουδενί δεν ασχολείται με την καταστροφή του. Μη μας μπερδεύετε με τους σατανιστές. Ο άθεος δεν απαρνείται τον Θεό, καθώς, σύμφωνα με τις πεποιθήσεις του δεν μπορεί να απαρνηθεί, πόσο μάλλον να μισήσει, μια έννοια που στη δική του αντίληψη, δεν υφίσταται καν.

Οι  άθεοι δεν είναι αγνωστικιστές. Δεν κρατούν καβάντζες «μπας και». Είναι ξεκάθαροι μέσα τους -κι έξω τους- και αναλόγως συμπεριφέρονται. Αυτό σημαίνει ότι ο άθεος αισθάνεται ότι δεν έχει καμμιά θέση στην εκκλησία, στον ναό, στη συναγωγή, στο τέμενος;

Γενικώς, οι άθεοι δεν διαφημίζουν και δεν διαλαλούν την αθεΐα τους. Οχι επειδή ντρέπονται, ούτε επειδή ανησυχούν μήπως τους μαλώσουν οι πιστοί (εκτός αν είναι επαγγελματίες της πολιτικής και ξεφτιλίζονται, χωρίς καμμιά ντροπή, σε λειτουργίες, λιτανείες και μετάνοιες που δεν τις εννοούν, αλλά τις εκμεταλλεύονται μπας και τσιμπήσουν καμμιά ψήφο). Οι άθεοι δεν ασκούν «προσηλυτισμό» στην αθεΐα, δεν επιδιώκουν να επιβάλλουν τις προσωπικές τους απόψεις στους γύρω τους, ή αν το κάνουν, είναι ζήτημα χαρακτήρα και ανατροφής, ή δικής τους φλίπας, μην το ψάχνετε, παντού υπάρχουν πυροβολημένα άτομα.

Οι  άθεοι δεν είναι αγνωστικιστές. Δεν κρατούν καβάντζες «μπας και». Είναι ξεκάθαροι μέσα τους -κι έξω τους- και αναλόγως συμπεριφέρονται. Αυτό σημαίνει ότι ο άθεος αισθάνεται ότι δεν έχει καμμιά θέση στην εκκλησία, στον ναό, στη συναγωγή, στο τέμενος; Κάθε άλλο.

Υπάρχει κάτι που πρέπει να ξέρετε για τους ανά τον κόσμο άθεους, (ή τουλάχιστον, για σημαντικό ποσοστό αυτών). Είναι η αξιοθαύμαστη προθυμία με την οποία επισκέπτονται χώρους λατρείας. Οι ναοί και οι ιεροί τόποι όλων των θρησκειών, η παρακολούθηση των λατρευτικών τυπικών, είναι συχνά η χαρά του άθεου. Πού αλλού μπορούμε να απολαύσουμε τους συνανθρώπους μας στην καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους; Κάτω από τη σκέπη του Θεού τους, οι πιστοί συναθροίζονται ειρηνικά, σεβαστικά. Αποπνέουν μια ανακουφιστική αίσθηση αδελφότητας καθώς γίνονται ψυχικοί κοινωνοί ενός κοινού και άφευκτου πεπρωμένου.

Για μας τους άστεγους του ουρανού δεν υπάρχει μεγαλύτερη παρηγοριά. Τον ίδιο κόσμο, έναν κόσμο ειρηνικό, οραματιζόμαστε όλοι. Οι άθεοι απλώς συμμετέχουν στο επίγειο ταξίδι χωρίς την υποχρεωτική αστυνόμευση, την υπεσχημένη επιβράβευση ή το ανατριχιαστικό ποινολόγιο ενός επουράνιου μπαμπούλα. Ο δρόμος μας δεν είναι ευκολότερος από το δρόμο του ευσεβούς. Δεν είναι όμως ούτε δυσκολότερος αφού στις μεγάλες τις φρικτές δοκιμασίες, αναζητούμε παρηγοριά στις ίδιες κατά βάση έννοιες με τους θρησκευόμενους. Την ταπεινοφροσύνη της θνητότητας και την ταυτόχρονη βεβαιότητα του απέραντου.

Δεν μπορεί, δεν μπορεί, κάπου θα συναντηθούμε (κατά προτίμηση σ΄αυτή τη ζωή, για τις επόμενες… δεν δεσμευόμαστε).

Ρίκα Βαγιάνη

Γεννήθηκε το 1962 στο Έλενα, από δημοσιογραφικό σόι. Μεγάλωσε στο Παγκράτι και αποφοίτησε από τη Μεγάλη του Γένους Σχολή (γνωστή και με το όνομα Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου), το 1982. Διετέλεσε συντάκτης και στη συνέχεια διευθύντρια σύνταξης των περιοδικών "Cosmopolitan" και "Colt" και συμμετείχε ως δημοσιογράφος στις εκδόσεις των περιοδικών «Ένα» «Και» όπως και στο «Τέταρτο» της εποχής Κοσκωτά. Την ίδια εποχή έπαιζε σαν ηθοποιός σε παραστάσεις μαθητείας, στο Εθνικό Θέατρο, το Θεσσαλικό Θέατρο, σε ιδιωτικές θεατρικές επιχειρήσεις, παίζοντας από επιθεώρηση ως Broadway μιούζικαλ. Στη στροφή την πέτυχε η Άνοιξη της Ελεύθερης Ραδιοφωνίας (Κανάλι 1, ΤΟΡ FM, AΘHNA 9,84, ROCK FM,ANTENNA RADIO και διάφορα άλλα των ερτζιανών. Στην τηλεόραση δούλεψε την πρώτη περίοδο σαν ηθοποιός σε σήριαλ, και τη δεύτερη σαν παρουσιάστρια-δημοσιογράφος, ιδιότητα που διατηρεί, με την ψυχή στο στόμα, μέχρι σήμερα. Έχει παρουσιάσει εκπομπές για το Μega, το Star, το Seven Χ, το Κανάλι 5. Από το 1997 ως σήμερα συνεργάζεται με την ΕΡΤ σε διάφορες εκπομπές και συγκεκριμένα πρoτζεκτς. Υπήρξε αρθρογράφος-σχολιάστρια της εφημερίδας «Απογευματινή» από το 1994 ως το 2004, με καθημερινή στήλη. Και συμμετοχές σε ένθετα και ειδικές δημοσιεύσεις. Την ίδια- η παρόμοια σχολιαστική στήλη γράφει από το 2005 στο «Έθνος». Μιλάει ελληνικά, λίγα γαλλικά, αρκετά καλά αγγλικά. Εχει απολυθεί γύρω στις τέσσερις φορές, συνήθως επειδή καθυστερεί να παραδώσει υλικό, ή καθυστερεί να έρθει, ή επειδή χάνει την ψυχραιμία της και στριγγλίζει γαλλικά (εξαιρετικά), απειλεί στα αγγλικά (πλούσια) ενώ καταριέται στα ελληνικά (μαινάδα). Όλες οι κατάρες της πιάνουν. Είναι παντρεμένη με τον Νίκο Στεφανή και έχουν έναν γιο, τον Οδυσσέα. Ο στίχος «Δεύτερη Ζωή δεν έχει» αποτελεί την κύρια ιδεολογική βάση για όλες της τις απόψεις και για τις περισσότερες πράξεις της.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...