466
| Menelaos Myrillas / SOOC

Η ψεκασμένη

Ρίκα Βαγιάνη Ρίκα Βαγιάνη 11 Μαρτίου 2016, 08:53

Η ψεκασμένη

Ρίκα Βαγιάνη Ρίκα Βαγιάνη 11 Μαρτίου 2016, 08:53

Βανδαλισμένες πινακίδες κυκλοφορίας στους ελληνικούς δρόμους, έβλεπα από παιδάκι. Αργότερα τις κατέγραφα αμέσως, αφού ως οδηγός, τις χρειαζόμουν, αλλά και επειδή, ως φαινόμενο, ήταν μάλλον σπάνιο. Ηξερα, ας πούμε, ότι ένα  χαϊβάνι είχε κολλήσει το σήμα της ομάδας του στις στροφές στης Επιδαύρου. Θυμόμουν ότι το δρομάκι για τη θάλασσα, στην ευθεία έξω από το χωριό, ήταν αμέσως μετά τη «μουτζουρωμένη» πινακίδα εξόδου.

Στραπατσαρισμένα σήματα είχα δει και αλλού, σε διάφορα μέρη στον κόσμο. Η σποραδική καφρίλα είναι γιουνιβέρσαλ και ως τέτοια, κάνει διεθνή καριέρα.

Θυμάμαι όμως πότε άρχισε η επιδημία στη γειτονιά μου -ήταν στο τέλος του χειμώνα του 2009. Ξαφνικά, μία στις δύο πινακίδες στα Τουρκοβούνια ήταν ψεκασμένες με σπρέι ή με αυτοκόλλητα ή με διαφημιστικά «ΚΛΕΙΔΑΡΑΣ 9876543» ή με λογοτεχνία «ΣΤΕΛΙΟΣ=ΚΑΡΓΙΟΛΗΣ» ή με ωραιότατα πολιτικά συνθήματα «ΠΟΥΤΑΝΑ ΟΛΑ».

Γρήγορα κατάλαβα ότι το φαινόμενο είχε εξαπλωθεί, όχι μόνο στην πρωτεύουσα αλλά και σε όλη τη χώρα. Κόντευε να μου στρίψει. Μιλούσα γι’ αυτό παντού, όπου δούλευα, όπου έγραφα, φωτογράφιζα, συγκέντρωνα ντοκουμέντα, είχα γίνει η Ελένη Λουκά των πινακίδων. Στον κόσμο τον υπόλοιπο, στον πρώτο, στον δεύτερο και στον τρίτο, όπου για χρόνια ταξίδευα, τέτοιο πράγμα σε τέτοια έκταση δεν έχω ξαναδεί. Μιλάμε για καθολικό φαινόμενο αυτοκαταστροφικού κρετινισμού. Ποιος ο λόγος να στραφείς εναντίον του εαυτού σου, της μητέρας σου, του κολλητού σου; Κι αυτό δεν ήταν το χειρότερο…

Ενα βραδάκι, καλεσμένη σε σπίτι για μακαρονάδα -λυσσομανούσε η κρίση πλέον- πέτυχα ένα υψηλά ιστάμενο στέλεχος στην Περιφέρεια Αττικής. Καλοχτενισμένο, καλοντυμένο, καλοστεκούμενο, ευδιάθετο στέλεχος. Είχε μόλις  ολοκληρώσει μια «σημαντική σύσκεψη αρμοδιοτήτων».

-Με τις πινακίδες τι θα κάνετε;

-Ποιές πινακίδες;

-Ολες. Oλη η Ελλάδα αλλά αν μιλάμε για  αρμοδιότητες όλη η Αττική δεν έχει σήματα και πινακίδες  κυκλοφορίας πια. Τα έχουν καταστρέψει.

-Σοβαρά; Πότε; Πού;

-Εδώ και χρόνια. Παντού. Δεν έχετε προσέξει τίποτα;;

-Οχι. Αφού το λες, θα έχω τον νου μου μήπως δω κάτι.

Σπανίως -ως ποτέ- μου έχει έρθει να χώσω μια μπάτσα στα μούτρα στελέχους, να μετράει δόντια μέσα στα μακαρόνια. Θυμάμαι ότι χαιρέτισα όπως-όπως, για να μην κάνω επεισόδιο σε ξένο σπίτι. Κι αυτό δεν ήταν το χειρότερο.  Δεν ήθελα άλλο να είμαι γραφική. «Εκπαίδευσα» τον εαυτό μου να μην βλέπει πια. Αυτό που πριν πέντε χρόνια μου φαινόταν φοβερό, τερατώδες, σύμπτωμα βαριάς κοινωνικής παθολογίας, έμαθα να το προσπερνώ. Δεν φωτογραφίζω πια, δεν γράφω, δεν ξεκινάω την ίδια συζήτηση παντού. Στα Τουρκοβούνια κυκλοφορώ από μνήμης, σε άλλες γειτονιές καταλαβαίνω την πορεία μου από τα συμφραζόμενα, όχι από τα σήματα. Προσαρμόστηκα. Συνήθισα.

Αλλα ούτε αυτό ήταν το χειρότερο. Συνέβη προχτές, σε μια κούρμπα εξόδου, σε μια περίεργη διχάλα λίγο πριν μπω στους Αγίους Αναργύρους. Το τόξο κατεύθυνσης  μαυρισμένο τελείως. Με τη «μυρωδιά» πήγα αριστερά, δεν γνώριζα καθόλου την περιοχή. Κατάλαβα το λάθος μου όταν ήρθα μούρη με μούρη με ένα αμάξι. Στην τρίχα πάνω δεν τρακάραμε, ο άνθρωπος ήταν νόμιμος και πήγαινε με όλα τα επιτρεπτά γκάζια. Αποφύγαμε το χειρότερο. Γιατί το χειρότερο, φοβάμαι, δεν έχει έρθει ακόμα.

Ρίκα Βαγιάνη

Γεννήθηκε το 1962 στο Έλενα, από δημοσιογραφικό σόι. Μεγάλωσε στο Παγκράτι και αποφοίτησε από τη Μεγάλη του Γένους Σχολή (γνωστή και με το όνομα Ανωτέρα Σχολή Δραματικής Τέχνης του Εθνικού Θεάτρου), το 1982. Διετέλεσε συντάκτης και στη συνέχεια διευθύντρια σύνταξης των περιοδικών "Cosmopolitan" και "Colt" και συμμετείχε ως δημοσιογράφος στις εκδόσεις των περιοδικών «Ένα» «Και» όπως και στο «Τέταρτο» της εποχής Κοσκωτά. Την ίδια εποχή έπαιζε σαν ηθοποιός σε παραστάσεις μαθητείας, στο Εθνικό Θέατρο, το Θεσσαλικό Θέατρο, σε ιδιωτικές θεατρικές επιχειρήσεις, παίζοντας από επιθεώρηση ως Broadway μιούζικαλ. Στη στροφή την πέτυχε η Άνοιξη της Ελεύθερης Ραδιοφωνίας (Κανάλι 1, ΤΟΡ FM, AΘHNA 9,84, ROCK FM,ANTENNA RADIO και διάφορα άλλα των ερτζιανών. Στην τηλεόραση δούλεψε την πρώτη περίοδο σαν ηθοποιός σε σήριαλ, και τη δεύτερη σαν παρουσιάστρια-δημοσιογράφος, ιδιότητα που διατηρεί, με την ψυχή στο στόμα, μέχρι σήμερα. Έχει παρουσιάσει εκπομπές για το Μega, το Star, το Seven Χ, το Κανάλι 5. Από το 1997 ως σήμερα συνεργάζεται με την ΕΡΤ σε διάφορες εκπομπές και συγκεκριμένα πρoτζεκτς. Υπήρξε αρθρογράφος-σχολιάστρια της εφημερίδας «Απογευματινή» από το 1994 ως το 2004, με καθημερινή στήλη. Και συμμετοχές σε ένθετα και ειδικές δημοσιεύσεις. Την ίδια- η παρόμοια σχολιαστική στήλη γράφει από το 2005 στο «Έθνος». Μιλάει ελληνικά, λίγα γαλλικά, αρκετά καλά αγγλικά. Εχει απολυθεί γύρω στις τέσσερις φορές, συνήθως επειδή καθυστερεί να παραδώσει υλικό, ή καθυστερεί να έρθει, ή επειδή χάνει την ψυχραιμία της και στριγγλίζει γαλλικά (εξαιρετικά), απειλεί στα αγγλικά (πλούσια) ενώ καταριέται στα ελληνικά (μαινάδα). Όλες οι κατάρες της πιάνουν. Είναι παντρεμένη με τον Νίκο Στεφανή και έχουν έναν γιο, τον Οδυσσέα. Ο στίχος «Δεύτερη Ζωή δεν έχει» αποτελεί την κύρια ιδεολογική βάση για όλες της τις απόψεις και για τις περισσότερες πράξεις της.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...