671
| CreativeProtagon

Μια Φόνισσα σε μορφή ριάλιτι

|CreativeProtagon

Μια Φόνισσα σε μορφή ριάλιτι

Το ένταλμα της ανακρίτριας Πάτρας που οδήγησε στη σύλληψη της Ειρήνης Μουρτζούκου είναι ανατριχιαστικό. Οποιος ξέρει την υπόθεση της «Φόνισσας» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη το διαβάζει και στο μυαλό του σχηματίζεται η μορφή μιας σύγχρονης Φραγκογιαννούς, πολύ νεότερης, με τα χαρακτηριστικά της εποχής και της γενιάς της, αλλά εξίσου αδίστακτης με την ηρωίδα του έλληνα λογοτέχνη.

«..ευρισκόμενη σε ήρεμη ψυχική κατάσταση, τέλεσες το έγκλημα της ανθρωποκτονίας.. »

«..σκότωσες το ανήλικο θήλυ βρέφος σου αγνώστου πατρός… φράσσοντας εντελώς τις αναπνευστικές οδούς (μύτη και στόμα) προκαλώντας του υποξία με ασφυκτικό υποξικό μηχανισμό, από την οποία ως μόνη ενεργό αιτία επήλθε ο θάνατός του, γνωρίζοντας ότι του αφαιρούσε τη ζωή και θέλοντας να επέλθει ο θάνατός του».

Τρία βρέφη νεκρά. Τρία μωρά γένους θηλυκού. Τρεις θάνατοι από ασφυξία. Στο ένταλμα σύλληψης επαναλαμβάνεται η ίδια περιγραφή. Το μόνο που αλλάζει είναι τα μωρά και οι ημερομηνίες.
Στο διήγημα του Παπαδιαμάντη το έγκλημα έχει από κάτω το κίνητρο της αδικίας. Η δική του Φόνισσα σκοτώνει τα βρέφη για να τα λυτρώσει από το δύσκολο μέλλον που επιφυλάσσει η μοίρα σε κάθε γυναίκα, γιατί και η ίδια έχει υποστεί την αδικία στο πετσί της.

Στη σύγχρονη εκδοχή της, το κίνητρο είναι κρυμμένο μέσα στο μυαλό αυτής της κοπέλας. Δεν υπάρχει λογοτέχνης να το αποκρυπτογραφήσει, μόνο όσοι ερευνούν την υπόθεση. Ισως δεν μάθουμε ποτέ τί παρακίνησε την καρά συρροή βρεφοκτόνο, ίσως δεν μπούμε ποτέ με φακό στα σκοτάδια του μυαλού της, όσα βιογραφικά και αφιερώματα κι αν έχουμε δει γι’ αυτήν.

Είναι παράδοξο το πόσο σκοτεινός και ακατανόητος μπορεί να μείνει επί της ουσίας ένας άνθρωπος που βρισκόταν τόσο συστηματικά μπροστά μας, μέσω της οθόνης. Επί έναν ολόκληρο χρόνο, όσο ο φάκελος της Μουρτζούκου κοσκινιζόταν από τις Αρχές, τη βλέπαμε να παρελαύνει στα πάνελ, να δίνει συνεντεύξεις, να στήνουν επάνω της τη θεματολογία κάθε ύφους εκπομπών, από αμιγώς κοινωνικών και ειδησεογραφικών μέχρι εκπομπών ψυχαγωγίας.

Ολοι ήθελαν λίγο από την Ειρήνη. Πρωταγωνίστρια σε ένα ριάλιτι true crime, στο οποίο υποψιαζόσουν ποιος είναι ο δολοφόνος, αλλά δεν ήσουν σίγουρος. Και ορθώς δεν ήσουν, καθώς την τελική λέξη σε αυτά την έχουν οι ειδικοί και η δικαιοσύνη. Εσύ, όμως, ρουφούσες ως θεατής το θέαμα και δεν το χόρταινες. Και με την προτίμηση σου, του έδινες κίνητρο να συνεχιστεί.

Φυσικά και συνεχιζόταν. Οσο η Ειρήνη Μουρτζούκου παρέμενε εκτός κελιού, όσο η ανακριτική αρχή έκανε τη λεπτομερή δουλειά της για να τη συλλάβουν, τα κανάλια έκαναν τη δική τους δουλειά, επιφανειακή και καιροσκοπική, για να ταΐσουν με αίμα το κοινό. Η Ειρήνη αλώνισε στο μικρό τηλεοπτικό μας χωριό σαν βασίλισσα του εγκλήματος. Αυτή και ο θίασός της. Μπορεί να είχαν αποκτήσει και απαιτήσεις, διόλου απίθανο.

Πρόσωπα του στενού ή ευρύτερου περιβάλλοντος της καλούνταν για να στηθούν με τη βοήθειά τους σκηνές αντιπαράθεσης και αλληλοεξόντωσης. Εβλεπες τη μάνα, έβλεπες τους γνωστούς, έβλεπες τους δικηγόρους. Και στη μέση την Ειρήνη, τον Ρήνο, όπως ήθελε να τη φωνάζουν, προσδιορίζοντας το φύλο της. Αναβε η κάμερα και ξεκινούσε η μάχη. Ενα ρινγκ που το ονόμασαν κοινωνικό ρεπορτάζ αλλά δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα σκηνοθετημένο σόου.

Το πόσο γελοίο είχε καταντήσει δε, μέσα στην αγριότητά του, μπορούσε να γίνει ευδιάκριτο για όποιον έχει τηλεόραση και την ανοίγει. Θυμάμαι, σε ένα πρωινό ζάπινγκ, τη Φαίη Σκορδά να λέει ότι δόθηκε εντολή σε όλα τα Αστυνομικά Τμήματα της χώρας, από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, να ψάχνουν την Ειρήνη. Η οποία, λίγη ώρα αργότερα, βγήκε ζωντανά στην εκπομπή της Κουτσελίνη στο Star και μετά στην εκπομπή του Ευαγγελάτου στο Mega.

Φτάνοντας στο τώρα, μετά από έναν χρόνο κατά τον οποίο στους δέκτες μας παίζει το ριάλιτι σε συνέχειες, σχεδόν δεν πιστεύεις ότι τελικά συνέλαβαν την Μουρτζουκου, ένα άτομο που τόσο καιρό αλώνιζε τους τηλεοπτικούς σταθμούς και γέμιζε τηλεοπτικούς χρόνους. Που το παρακαλούσαν να βγει στις εκπομπές τους και να τους δώσει ένα αποκλειστικό, μια αντιπαράθεση, μια σκηνή απείρου κάλλους με φόντο τρία νεκρά βρέφη και μια απόπειρα ανθρωποκτονίας ενηλίκου.

Τώρα δεν έχουν Ειρήνη να βγάλουν, αλλά έχουν όλους τους υπόλοιπους. Μετά τη σύλληψη της, βγαίνει η μάνα της, βγαίνουν οι συνήγοροι υπεράσπισης, οι δικηγόροι κ.ο.κ. Μας παίρνει για λίγο ακόμα ριάλιτι. Η πρωταγωνίστρια έφυγε, αλλά ο θίασος μένει.

Λίλα Σταμπούλογλου

κατά εικονικόν κόσμον Λίλα Τρου Στορι (lilatruestory) Παρελθόν: Γεννήθηκα στην Αθήνα αλλά η καρδιά μου βρίσκεται στην Κομοτηνή. Μεγάλωσα με αγάπη, γαλλικά και πιάνο (σπασικλάκι ολκής). Πριν αποφασίσω τί θέλω να κάνω στη ζωή μου, πέρασα στο πανεπιστήμιο και σπούδασα ιστορία και αρχαιολογία. Όταν το αποφάσισα, βρέθηκα στην αίθουσα μιας δραματικής σχολής να σπουδάζω υποκριτική κι έκανα ένα μεταπτυχιακό στη θεατρολογία. Παρόν: Σχολιάζω, σατιρίζω, μεταμφιέζομαι, υποδύομαι ρόλους, μαγειρεύω, κυλιέμαι στο πάτωμα, γενικά βγάζω το δημιουργικό μου άχτι στη χιουμοριστική διαδικτυακή εκπομπή ''Τρου Στορι'' (www.comedylab.gr). Κάνω το ίδιο στα αγγλικά στο youtube κανάλι lilatruestory. Πειραματίζομαι με το stand up comedy και το comedy σκέτο. Κάνω μουσικές παρωδίες με τους Parodise. Παίζω σε θέατρο-τηλεόραση-κινηματογράφο όποτε μου δίνεται η ευκαιρία. Κατά καιρούς σκηνοθετώ. Αρθρογραφώ. Έχω διατελέσει και ραδιοφωνική παραγωγός και γουστάρω πολύ να το ξανακάνω (δέχομαι προτάσεις). Κυνηγώ likes και retweets στα social media. Τέλος, φτιάχνω πολύ ωραία φοκάτσια. Εξέλιξη τελευταίας στιγμής: Από 18 Οκτώβρη και κάθε Σάββατο μπορείτε να με δείτε στην παράσταση stand up comedy ''50 αποχρώσεις του Greek'' μαζί με τον Σίλα Σεραφείμ. Καθώς επίσης στο Μητσι Show με Γιώργο Μητσικώστα, στο κανάλι Ε (κείμενα-συμμετοχή) και στις Κυριακές γέλιου στο Tin Pan Alley.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...