585
Ο Νίκος Πορτοκάλογλου και η Ρένα Μόρφη έδωσαν ένα παράδειγμα μουσικής επικοινωνίας μεταξύ δημιουργών και κοινού, με όχημα την οθόνη | CreativeProtagon

Το «Μουσικό Κουτί», αντίδοτο στην τηλεπίστα

Λίλα Σταμπούλογλου Λίλα Σταμπούλογλου 15 Απριλίου 2024, 13:10
Ο Νίκος Πορτοκάλογλου και η Ρένα Μόρφη έδωσαν ένα παράδειγμα μουσικής επικοινωνίας μεταξύ δημιουργών και κοινού, με όχημα την οθόνη
|CreativeProtagon

Το «Μουσικό Κουτί», αντίδοτο στην τηλεπίστα

Λίλα Σταμπούλογλου Λίλα Σταμπούλογλου 15 Απριλίου 2024, 13:10

Οταν ο Νίκος Πορτοκάλογλου κατέθετε την ιδέα του στην ΕΡΤ, ίσως δεν φανταζόταν ότι το κοινό θα την αγαπούσε τόσο, αλλά και ότι θα έβαζε στο πλάνο μια εκπομπή που χρησιμοποιεί τα υλικά ενός τηλεοπτικού μουσικού προγράμματος πολύ διαφορετικά από ό,τι είχαμε συνηθίσει.

Το ξέρουμε πολύ καλά ότι η μουσική στην ελληνική τηλεόραση πάει παρέα με μια πίστα. Στην οποία ανεβαίνουν κυρίως τραγουδιστές του ελαφρολαϊκού ρεπερτορίου για να δώσουν στον τηλεθεατή μια μουσική προσομοίωση, επί της οθόνης, της αγαπημένης συνήθειας του Νεοέλληνα. Εναν «Πυρετό το σαββατόβραδο» α λα ελληνικά, όπου, αντί για πρώτο τραπέζι πίστα, θα πιάσει πρώτο τραπέζι καναπέ και θα διασκεδάσει με καψουροτράγουδα, φορώντας τις φόρμες του και πετώντας χαρτοπετσέτες στο σαλόνι.

Μόνο η εκπομπή «Στην Υγειά μας» κατάφερε να σπάσει το μοτίβο της βαριάς ελαφρολαϊκής τηλεπίστας, κάνοντας μια πιο ευρεία σύνθεση καλλιτεχνών από κάθε είδος και δίνοντας εκατοντάδες νέες εκτελέσεις τραγουδιών, οι οποίες ανανέωσαν την γκαρνταρόμπα των ακουσμάτων μας. Η διασκέδαση, βέβαια, με τη μορφή του ξεσαλώματος έμεινε σαν βασικό συστατικό και της εκπομπής του Σπύρου Παπαδόπουλου, που δεν μπόρεσε ποτέ να ξεφύγει από το τρίπτυχο «τραγούδι-ποτό-χορός» και από τα δεσμά του πρώτου ονόματος στη μαρκίζα, το οποίο ήταν εμφανές ότι γινόταν μέρος της παρέας προς ενίσχυση της τηλεθέασης.

Το «Μουσικό Κουτί» ήταν η πρώτη εκπομπή που δεν στηρίχτηκε στην κοινοτοπία της συνταγής που θέλει να σηκώσει τον τηλεθεατή από την καρέκλα για να ρίξει μια στροφή. Το όλο στήσιμο και η φιλοσοφία του ήταν ξεκάθαρο ότι στόχευαν στην ανάταση της ψυχής και στην ανακίνηση του συναισθήματος, επενδύοντας σε υψηλότερης αισθητικής ήχους. Αυτό δεν γινόταν, ωστόσο, μέσω ενός σοβαροφανούς διαχωρισμού μεταξύ εμπορικού και ποιοτικού, αλλά με μια προσεκτική διαλογή πρώτης ύλης, που στην ένωσή της έδινε ένα πολύ όμορφο και πρωτότυπο αποτέλεσμα.

Το να ακούσεις, για παράδειγμα, ντουέτο Μαρίας Φαραντούρη και Αλκίνοου Ιωαννίδη, σε μίξη παραδοσιακού κυπριακού νανουρίσματος με το «Sometimes I Feel Like a Motherless Child», ή να ακούσεις τον Ερικ Μπάρτον να τραγουδά το «Don’t Let Me Be Misunderstood» με πρωταγωνιστή στην εκτέλεση βαλκανικό έγχορδο όργανο, δεν είναι κάτι που συμβαίνει συχνά. Οχι μόνο στην τηλεόραση, αλλά και σε μουσική σκηνή, θα ήταν σπάνιο να το πετύχεις.

Μιλάμε για δυσεύρετες μουσικές συνυπάρξεις και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες εκτελέσεις, αυτό μας έδινε το «Μουσικό Κουτί» και γι’ αυτό εκτιμήθηκε τόσο από ένα κοινό που δεν βρίσκει ευχαρίστηση στο ντιριντάχτα, ή μπορεί και να βρίσκει, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν αναζητά και άλλα μουσικά ερεθίσματα. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν η δική μας εκδοχή μιας unplugged μουσικής εκπομπής, όπου ο ήχος και η ψυχή του είναι πρωταγωνιστές, και όπου όλοι, παλιοί και νέοι, λιγότερο και περισσότερο γνωστοί καλλιτέχνες, γίνονται ένα μέσα από τα τραγούδια.

Ο Νίκος Πορτοκάλογλου και η Ρένα Μόρφη, η οποία κάθισε άξια δίπλα του όλα αυτά τα χρόνια, έδωσαν ένα παράδειγμα μουσικής επικοινωνίας μεταξύ δημιουργών και κοινού, με όχημα την οθόνη. Η επιλογή μουσικών καλλιτεχνών στη παρουσίαση έπαιξε κι αυτή τον ρόλο της, γιατί, οπωσδήποτε, είναι άλλο απλώς να παρουσιάζεις κάτι και άλλο το να μπορείς να συμμετέχεις ενεργά σε αυτό επειδή το κατέχεις. Η αίσθηση της παρέας που μετέδιδε η εκπομπή στηριζόταν στο γεγονός ότι όλοι τελικά έμπαιναν στο μουσικό παιχνίδι συνταιριάσματος.

Το φινάλε της περασμένης εβδομάδας έφερε συγκίνηση και πολλά μηνύματα από τους τηλεθεατές. Κανείς δεν ήθελε το «Μουσικό Κουτί» να σταματήσει, αλλά ήταν μια απόφαση του Νίκου Πορτοκάλογλου, ο οποίος ένιωσε ότι έκλεισε ο κύκλος. Κάποιοι λένε ότι ήταν η καλύτερη εκπομπή στο είδος της. Σίγουρα, άλλαξε λίγο την οπτική μας σχετικά με το πώς πρέπει να είναι μια μουσική εκπομπή. Δεν ξέρω αν νίκησε τα τηλε-γλέντια, αλλά οπωσδήποτε έσπασε το μονοπώλιό τους.

Λίλα Σταμπούλογλου

κατά εικονικόν κόσμον Λίλα Τρου Στορι (lilatruestory) Παρελθόν: Γεννήθηκα στην Αθήνα αλλά η καρδιά μου βρίσκεται στην Κομοτηνή. Μεγάλωσα με αγάπη, γαλλικά και πιάνο (σπασικλάκι ολκής). Πριν αποφασίσω τί θέλω να κάνω στη ζωή μου, πέρασα στο πανεπιστήμιο και σπούδασα ιστορία και αρχαιολογία. Όταν το αποφάσισα, βρέθηκα στην αίθουσα μιας δραματικής σχολής να σπουδάζω υποκριτική κι έκανα ένα μεταπτυχιακό στη θεατρολογία. Παρόν: Σχολιάζω, σατιρίζω, μεταμφιέζομαι, υποδύομαι ρόλους, μαγειρεύω, κυλιέμαι στο πάτωμα, γενικά βγάζω το δημιουργικό μου άχτι στη χιουμοριστική διαδικτυακή εκπομπή ''Τρου Στορι'' (www.comedylab.gr). Κάνω το ίδιο στα αγγλικά στο youtube κανάλι lilatruestory. Πειραματίζομαι με το stand up comedy και το comedy σκέτο. Κάνω μουσικές παρωδίες με τους Parodise. Παίζω σε θέατρο-τηλεόραση-κινηματογράφο όποτε μου δίνεται η ευκαιρία. Κατά καιρούς σκηνοθετώ. Αρθρογραφώ. Έχω διατελέσει και ραδιοφωνική παραγωγός και γουστάρω πολύ να το ξανακάνω (δέχομαι προτάσεις). Κυνηγώ likes και retweets στα social media. Τέλος, φτιάχνω πολύ ωραία φοκάτσια. Εξέλιξη τελευταίας στιγμής: Από 18 Οκτώβρη και κάθε Σάββατο μπορείτε να με δείτε στην παράσταση stand up comedy ''50 αποχρώσεις του Greek'' μαζί με τον Σίλα Σεραφείμ. Καθώς επίσης στο Μητσι Show με Γιώργο Μητσικώστα, στο κανάλι Ε (κείμενα-συμμετοχή) και στις Κυριακές γέλιου στο Tin Pan Alley.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...