692
| Shutterstock

Μήπως το Ozempic έχασε τη «λάμψη» του;

Protagon Team Protagon Team 7 Αυγούστου 2025, 15:16
|Shutterstock

Μήπως το Ozempic έχασε τη «λάμψη» του;

Protagon Team Protagon Team 7 Αυγούστου 2025, 15:16

Την Τρίτη 29 Ιουλίου, η Novo Nordisk, η δανέζική φαρμακευτική εταιρεία που παράγει το Ozempic και το Wegovy –τα ενέσιμα φάρμακα που έφεραν την επανάσταση στην θεραπεία της παχυσαρκίας– ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις της το 2025 θα αυξηθούν με χαμηλότερο ρυθμό από ό,τι είχε προβλέψει μόλις τον περασμένο Μάιο. Συγκεκριμένα, προέβλεψε αύξηση πωλήσεων κατά 8%-14%, έναντι 13%-21% που είχε ανακοινώσει ότι ανάμενε την άνοιξη. Επίσης, αναθεώρησε επί τα χείρω τις προσδοκίες για την αύξηση των λειτουργικών της κερδών σε 10%-16%, χαμηλότερα από την προηγούμενη πρόβλεψη για κέρδη 16%-24%.

Οι ανακοινώσεις αυτές για μείωση κερδών —όχι για απώλειες— οδήγησαν την εταιρεία που πρωτοστάτησε στο παγκόσμιο ράλι για τα φάρμακα διαχείρισης βάρους σε απώλεια της χρηματιστηριακής της αξίας κατά 60 δισ. ευρώ! Το τεράστιο αυτό ποσό χάθηκε σε μία μόλις ημέρα.

Η επικαιροποιημένη πρόβλεψη που έριξε τη μετοχή αντανακλούσε σύμφωνα με την εταιρεία την πιο αργή από το αναμενόμενο επέκταση της αγοράς αλλά και την πίεση από τον ανταγωνισμό. Ανακοινώθηκε επίσης η αλλαγή σκυτάλης στην κορυφή εταιρείας, με τον Μάικ Ντουσντάρ στη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου αντί του Λαρς Γιόργκενσεν.

O τελευταίος ανακοίνωσε την αποχώρησή του από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου τον Μάιο, με φόντο την πτώση της ζήτησης του Ozempic και μετά από την απότομη πτώση της τιμής της μετοχής της εταιρείας — έχει υποχωρήσει σχεδόν 37% από την αρχή του έτους.

Η βρετανική Telegraph θέτει το ερώτημα αν η χρηματιστηριακή βουτιά της Novo Nordisk, της εταιρείας που ήταν έως πρόσφατα η μεγαλύτερη βάσει αγοραίας αξίας εταιρεία της Ευρώπης (και για ένα διάστημα είχε υψηλότερη κεφαλαιοποίηση από ολόκληρη την οικονομία της Δανίας), σημαίνει και ότι η φούσκα των ενέσεων διαχείρισης βάρους έχει σκάσει.

Η απάντηση, σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι ένα κατηγορηματικό «όχι».

Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι οι δυσκολίες της Novo προέκυψαν στο περιβάλλον μιας αδηφάγου αγοράς με απίστευτες δυνατότητες ανάπτυξης. Είναι όμως σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα μια αγορά όπου η ζυγαριά έχει πλέον γείρει ξεκάθαρα υπέρ των ανταγωνιστών της δανέζικης εταιρείας.

Το αν η Novo μπορεί τώρα να ανακάμψει θα εξαρτηθεί από το αν θα είναι σε θέση να επανατοποθετηθεί στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας στον κλάδο, με τον αγώνα να συνεχίζεται για την παραγωγή όλο και πιο αποτελεσματικών φαρμάκων για το αδυνάτισμα και την εισαγωγή μιας από του στόματος θεραπείας που θα διαδεχθεί τις εβδομαδιαίες ενέσεις.

Η διάθεση ενός τέτοιου χαπιού υπόσχεται σύμφωνα με την Telegraph να μετασχηματίσει τον κλάδο, ανοίγοντας μια νέα αγορά καταναλωτών που μπορεί να αποθαρρύνονται από το κόστος των υφιστάμενων φαρμάκων και τις επιπλοκές που πιθανώς συνεπάγονται οι ενέσεις. Και τα κέρδη για όσους καταφέρουν να το παράγουν αναμένεται να είναι τεράστια.

Αν και η Novo Nordisk ήταν η πρώτη που έφερε στην αγορά ένα επιτυχημένο φάρμακο για την απώλεια βάρους –το Wegovy, το 2021, το οποίο ακολουθήθηκε σύντομα από το Ozempic, πάνω στην ίδια τεχνολογία που διατέθηκε αρχικά  για τη θεραπεία του διαβήτη, το 2017 – η πιο επίμονη ανταγωνίστρια της εταιρείας, η Eli Lilly, την πρόλαβε γρήγορα.

Το δικό της φάρμακο για την απώλεια βάρους, το Mounjaro, εγκρίθηκε το 2022 για τη θεραπεία του διαβήτη και τον επόμενο χρόνο για την απώλεια βάρους και έκτοτε έχει αποδειχθεί ότι έχει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα (είναι πλέον το φάρμακο που συνταγογραφείται από Εθνικό Σύστημα Υγείας της Βρετανίας, το NHS), συνεχίζει η Telegraph.

Το απίστευτο λάθος 

Ωστόσο, η Novo είχε και τα δικά της προβλήματα σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα όπως μια κρίση στην αλυσίδα εφοδιασμού του 2022 και μια απίστευτη γκάφα σχετικά με τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας στον Καναδά, κάτι που θα ανοίξει τον δρόμο στους ανταγωνιστές της από τις αρχές του επόμενου έτους.

Πιο συγκεκριμένα, το λάθος θα οδηγήσει την εταιρεία στην απώλεια της προστασίας για την πατέντα της στον Καναδά για το Ozempic και το Wegovy, λόγω της παράλειψης ενός υπαλλήλου να καταβάλει το τέλος ανανέωσης ύψους 450 δολαρίων το 2019. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το λάθος θα κοστίσει δισεκατομμύρια.

Η κούρσα για το χάπι

Παρά τα ζητήματα αυτά, η μεγάλη μάχη ανάμεσα στις φαρμακευτικές θα δοθεί για το χάπι, το οποίο θα είναι φθηνότερο για τους καταναλωτές, λόγω του μειωμένου κόστους παραγωγής και πολύ ευκολότερο στη χορήγηση.  Η Novo προσπαθεί να κερδίσει αυτή την κούρσα με αντίπαλο κι εδώ την Eli Lilly για ένα προϊόν που αναμένεται να αλλάξει τα πάντα γύρω από το αδυνάτισμα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...