460
| Menelaos Myrillas / SOOC

Προειδοποίηση της κυβέρνησης στα σουπερ μάρκετ: Μην αυξήσετε (πολύ) τις τιμές

Protagon Team Protagon Team 29 Ιουνίου 2025, 18:30
|Menelaos Myrillas / SOOC

Προειδοποίηση της κυβέρνησης στα σουπερ μάρκετ: Μην αυξήσετε (πολύ) τις τιμές

Protagon Team Protagon Team 29 Ιουνίου 2025, 18:30

Μπροστά στον κίνδυνο νέων ανατιμήσεων βρίσκονται οι έλληνες καταναλωτές καθώς στις 30 Ιουνίου λήγει το πλαφόν που έχει επιβληθεί επί του μεικτού περιθωρίου κέρδους. Και φοβούμενη έκρηξη των τιμών –καθώς η τουριστική περίοδος το ευνοεί, ενώ παράλληλα ο πληθωρισμός στην Ελλάδα βρίσκεται σταθερά πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης– η κυβέρνηση στέλνει ένα μήνυμα, ή έστω μια σύσταση-παράκληση, προς τις αλυσίδες των σουπερμάρκετ και τους προμηθευτές: μην αυξήσετε τις τιμές.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Καθημερινής της Κυριακής», το προειδοποιητικό μήνυμα που εκπέμπουν αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες προς τους ιδιοκτήτες των σουπερμάρκετ και στους χονδρεμπόρους είναι το εξής:

«Μην προβείτε σε υπέρμετρες ανατιμήσεις μετά τις 30 Ιουνίου, διότι θα σας επιβάλουμε πρόστιμο για την προ κατάργησης του πλαφόν περίοδο και το χειρότερο θα σας “κρεμάσουμε στα μανταλάκια”».

Ήδη, όπως έγραψε η «ΚτΚ», η αρμόδια υπηρεσία ελέγχου της αγοράς έχει ζητήσει από τα σουπερμάρκετ και τους προμηθευτές τις τιμολογήσεις του περασμένου Μαΐου ώστε να γίνει ο απαραίτητος έλεγχος αν τηρήθηκε τότε το πλαφόν για το περιθώριο κέρδους.

Στελέχη πάντως των εταιρειών διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει πρόθεση για αύξηση των τιμών καθώς «το πρώτο που κοιτάει κάθε επιχείρηση είναι ο ανταγωνισμός».

Και εδώ αρχίζουν τα προβλήματα. Και για τους καταναλωτές αλλά και για την κυβέρνηση.

Διότι εφόσον αυτό το μήνυμα μεταδίδεται ορθώς από την εφημερίδα, υπάρχει η έμμεση παραδοχή ότι θα υπάρξουν ανατιμήσεις, απλώς όχι «υπέρμετρες», αν υπακούσουν τα σουπερμάρκετ στις προειδοποιήσεις της κυβέρνησης. Επίσης υπάρχει το ενδεχόμενο κάποιες επιχειρήσεις να μην τηρούσαν ήδη το πλαφόν, αφού υπάρχει η απειλή ελέγχου στις τιμές Μαΐου, προστίμων και δημόσιας διαπόμπευσης των παραβατών.

Από την άλλη η επίκληση από την πλευρά των επιχειρήσεων της λειτουργίας του ανταγωνισμού, δύσκολα μπορεί να αμβλύνει τις ανησυχίες για κύμα ανατιμήσεων.

Η Ελλάδα, παρά την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού τόσο διεθνώς όσο και στην εγχώρια αγορά (από 9,6% το 2022, σε 2,7% το 2024, σύμφωνα με τη Eurostat), υποφέρει από πληθωρισμό τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών: όπως σημείωσε η «Καθημερινή της Κυριακής», σε αυτήν την κατηγορία προϊόντων οι αυξήσεις στις τιμές στην Ελλάδα είναι κατά 6% υψηλότερες από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Η ελληνική ακρίβεια στα τρόφιμα είναι υψηλότερη και από τη Γερμανία, αλλά και από την Κύπρο, μικρή αγορά μακριά από τα κέντρα παραγωγής των πολυεθνικών και με υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα.

Ο λόγος της ελληνικής πρωτοτυπίας αποδίδεται ακριβώς στο γεγονός ότι αυτός ο πολυδιαφημισμένος ανταγωνισμός στη χώρα μας δεν λειτουργεί αποτελεσματικά, με συνέπεια οι αλλεπάλληλες κρίσεις (από την πανδημία της Covid-19, για χάρη της οποίας εφαρμόστηκε αρχικά το πλαφόν και έμεινε, ως την εφοδιαστική και την ενεργειακή κρίση) λειτουργούν πολλαπλασιαστικά.

Σε κάθε περίπτωση το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, που είχε επιβληθεί το 2020, αλλά έμεινε έως τώρα με διαδοχικές παρατάσεις, δεν πήρε άλλη παράταση, ούτε καν για τους καλοκαιρινούς μήνες, οπότε οι έλληνες καταναλωτές θα είναι αναγκασμένοι να ανταγωνιστούν τα μεγαλύτερα πορτοφόλια των τουριστών.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...