1124
Bαρύτερα τα πρόστιμα με τον νέο ΚΟΚ για τις σοβαρές τροχαίες παραβάσεις | Shutterstock

Στη Βουλή ο νέος ΚΟΚ: Τι προβλέπει για όρια ταχύτητας, πρόστιμα, πατίνια, λεωφορειολωρίδες

Protagon Team Protagon Team 31 Μαΐου 2025, 13:43
Bαρύτερα τα πρόστιμα με τον νέο ΚΟΚ για τις σοβαρές τροχαίες παραβάσεις
|Shutterstock

Στη Βουλή ο νέος ΚΟΚ: Τι προβλέπει για όρια ταχύτητας, πρόστιμα, πατίνια, λεωφορειολωρίδες

Protagon Team Protagon Team 31 Μαΐου 2025, 13:43

Στη Βουλή κατατέθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) με τίτλο «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις», το οποίο στοχεύει στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Είχε προηγηθεί πολύμηνη διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς, ενώ θα αρχίσει να ισχύει τρεις μήνες μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μεταξύ άλλων, καθορίζονται σαφώς τα όρια ταχύτητας, καθώς και τα πρόστιμα που επιβάλλονται σε περίπτωση παραβάσεων. Παράλληλα, αποσαφηνίζεται πότε επιτρέπεται η κίνηση δικύκλων ανάμεσα σε σταματημένα ή αργοκινούμενα οχήματα, ιδιαίτερα σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας.

Προβλέπει βαρύτερα πρόστιμα για τις σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, όπως η παραβίαση ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης, νέο όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα στις πόλεις (με εξαιρέσεις για δρόμους ταχείας κυκλοφορίας), μόνο δύο εξαιρέσεις για είσοδο των ταξί στις λεωφορειολωρίδες και πρόστιμα για τα ηλεκτρικά πατίνια.

Η βασική αλλαγή αφορά το γεγονός ότι τις παραβιάσεις θα τις «πληρώνει» ο οδηγός και όχι το όχημα, δηλαδή θα καταργηθεί η πρακτική της αφαίρεσης πινακίδων και αδειών κυκλοφορίας και θα αντικατασταθεί από αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης.

Ο νέος Κώδικας εισάγει μια κλιμακωτή κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε βασικές κατηγορίες, ανάλογα με την επικινδυνότητα τους:

-Χαμηλής επικινδυνότητας (Ε1): Πρόστιμο 30 ευρώ και πιθανή αφαίρεση άδειας οδήγησης για 10 ημέρες.

-Μεσαίας επικινδυνότητας (Ε2): Πρόστιμο 150 ευρώ και πιθανή αφαίρεση άδειας οδήγησης για 20 ημέρες.

-Υψηλής επικινδυνότητας (Ε3): Πρόστιμο 350 ευρώ και πιθανή αφαίρεση άδειας οδήγησης και στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 30 ημέρες.

Στην κατηγορία Ε4 κατατάσσονται οι παραβάσεις με ιδιαίτερες επιπτώσεις για την οδική ασφάλεια, για τις οποίες επιβάλλεται το διοικητικό πρόστιμο και το διοικητικό μέτρο που αναφέρεται στη συγκεκριμένη σχετική διάταξη.

-Αντικοινωνική οδική συμπεριφορά (Σ): Επιπλέον διοικητικό μέτρο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για 30 ημέρες, πέραν των άλλων κυρώσεων.

Εάν ένας οδηγός υποπέσει για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα ενός έτους σε σοβαρές παραβάσεις, όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, του επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως 180 ημέρες. Σε περίπτωση τρίτης υποτροπής μέσα σε πέντε χρόνια, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για επτά χρόνια, με υποχρεωτική επανεκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της.

Μία ακόμη καινοτομία έγκειται στο γεγονός ότι θα επιβάλλεται πρόστιμο 30 ευρώ και στους πεζούς που παραβιάζουν τον ερυθρό σηματοδότη ή κινούνται εκτός των διαβάσεων. Για την ίδια παράβαση, οι οδηγοί τιμωρούνται με πρόστιμο 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες. Εάν ένας οδηγός υποπέσει για δεύτερη φορά μέσα σε διάστημα ενός έτους σε σοβαρές παραβάσεις, όπως η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, του επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας οδήγησης έως 180 ημέρες. Σε περίπτωση τρίτης υποτροπής μέσα σε πέντε χρόνια, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για επτά χρόνια, με υποχρεωτική επανεκπαίδευση και εξέταση για την επαναχορήγησή της.

Ταξι στις λεωφορειολωρίδες

Στο θέμα της εισόδου ταξί στις λεωφορειολωρίδες, το οποίο προκάλεσε τις τελευταίες μέρες «σύγκρουση» μεταξύ του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών κ. Κυρανάκη και του ΣΑΤΑ, προβλέπεται η είσοδος στις λεωφορειολωρίδες μόνο των έμφορτων μισθωμένων οχημάτων που προορίζονται για μεταφορά ατόμων με αναπηρία και των έμφορτων ταξί μηδενικών ρύπων.

Επιπλέον, επιτρέπεται η είσοδος των υπόλοιπων ταξί για χρόνο που φτάνει μέχρι τα 30 δευτερόλεπτα, προκειμένου να επιβιβαστούν ή να αποβιβαστούν επιβάτες, αρκεί η είσοδος να μην γίνεται μπροστά από λεωφορείο αλλά όπισθεν αυτού.

Τα νέα όρια ταχύτητας στις πόλεις

Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, μειώνεται στα 30 χλμ/ώρα. Σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα, το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 50 χλμ/ώρα. Τα όρια ταχύτητας εφαρμόζονται εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά με ειδική σήμανση {π.χ. σε δρόμους όπως η Λεωφόρος Συγγρού).

Η παράβαση της υπέρβασης του ανώτατου ορίου ταχύτητας πάνω από 50 χλμ/ώρα κατατάσσεται στην κατηγορία Ε4 και στον παραβάτη επιβάλλονται πρόστιμο 700 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.

Τα όρια ταχύτητας για τα ηλεκτρικά πατίνια

Οπως ορίζεται και με το νόμο περί μικροκινητικότητας του 2021, για τα Ε.Π.Η.Ο. (ηλεκτρικά πατίνια κλπ) το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ/ώρα. Τα Ε.Π.Η.Ο. απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.

Η κίνηση άνω των 25 χλμ/ώρα και έως 35 χλμ/ώρα τιμωρείται με πρόστιμο 30 ευρώ, ενώ άνω των 35 χλμ/ώρα με πρόστιμο 150 ευρώ.

Ίδιο πρόστιμο επιβάλλεται και για την παράνομη στάθμευση των ΕΠΗΟ. Μετά από 5 ώρες επιβάλλεται νέο πρόστιμο. Μετά την παρέλευση και του δεύτερου πενταώρου, απομακρύνεται το ηλεκτρικό πατίνι.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, οι αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο συνοψίζονται ως εξής:

α. Προβλέπεται η κατάταξη των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητά τους για τη ζωή, την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των χρηστών του οδικού δικτύου στις Κατηγορίες Ε1, Ε2, Ε3, Ε4 και Σ, οι οποίες διακρίνονται σε υποκατηγορίες και προσδιορίζονται οι κυρώσεις (διοικητικά πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) που επιβάλλονται, κατά περίπτωση, για κάθε κατηγορία και υποκατηγορία παράβασης.

β. Θεσπίζονται νέες κατηγορίες παραβάσεων και επιβάλλονται αυξημένα διοικητικά πρόστιμα, ιδίως στις περιπτώσεις υποτροπής παράβασης εντός του εκάστοτε οριζόμενου χρονικού διαστήματος

γ. Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την κυκλοφορία σε πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, μέσα στις κατοικημένες περιοχές καθώς και στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας και στο πρωτεύον εθνικό οδικό δίκτυο.

δ. Προβλέπονται:

-η ανάθεση και στους φορείς διοίκησης και εκμετάλλευσης λιμένων της εγκατάστασης, συντήρησης και διασφάλισης της ορατότητας και της αποτελεσματικότητας της κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης των οδών αρμοδιότητάς τους (πινακίδες και διαγραμμίσεις),

-η διαγραφή του επιβαλλόμενου προστίμου για μη χρήση προστατευτικού κράνους από τους οδηγούς και τους επιβάτες μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών και τρίτροχων οχημάτων χωρίς κουβούκλιο, σε περίπτωση που οι παραβάτες προσκομίσουν παραστατικό αγοράς προστατευτικού κράνους εντός της οριζόμενης προθεσμίας,

-ο έλεγχος της κυκλοφορίας και η διαπίστωση των παραβάσεων με ειδικές ηλεκτρονικές συσκευές ή συστήματα με χρήση τεχνητής νοημοσύνης ή άλλα τεχνικά μέσα, όπως σταθερές ή κινητές κάμερες.

ε. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διαδικασία είσπραξης των προστίμων που επιβάλλονται για παραβάσεις που διαπιστώνονται με ειδικές ηλεκτρονικές συσκευές.

Περιλαμβάνονται μεταβατικής ισχύος διατάξεις και παρατίθενται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας που καταργούνται από την έναρξη ισχύος των προτεινόμενων ρυθμίσεων. Μεταξύ άλλων, καταργείται η υφιστάμενη δυνατότητα (άρθρο 28 του ν.4530/2018) προσαύξησης των επιβαλλόμενων διοικητικών προστίμων σε ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%) και διακόσια τοις εκατό (200%), κατά περίπτωση, με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια του παραβάτη. (Σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο, δεν εκδόθηκε ποτέ η προβλεπόμενη κ.υ.α. και ως εκ τούτου δεν ενεργοποιήθηκε ποτέ η δυνατότητα αυτή).

Τέλος, στο νομοσχέδιο υπάρχου επείγουσες διατάξεις που έχουν να κάνουν με την υπαίθρια διαφήμιση (καθορισμός χώρων που επιτρέπεται και που απαγορεύεται, πρόστιμα κλπ), την αδειοδότηση των χώρων αμαξοστασίων αστικών, ημιαστικών ή υπεραστικών λεωφορείων και εγκαταστάσεων πρατηρίων παροχής καυσίμων σε αυτά, τη συγκρότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (κατάργηση πρόβλεψης αναπληρωματικών μελών για κάθε τακτικό μέλος και ρυθμίζονται λοιπά επιμέρους ζητήματα λειτουργίας της Αρχής), την πρόσληψη προσωπικού σε φορείς του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με συμβάσεις ι.δ.ο.χ. 8 μηνών κ.ά.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...