Εχει το κινεζικό ποτάμι γυρισμό;
Εχει το κινεζικό ποτάμι γυρισμό;
Η έκθεση IAA Mobility, στο Μόναχο, ήταν αναμενόμενα λαμπερή – κυριολεκτικά και μεταφορικά. Καλογυαλισμένα αυτοκίνητα, εντυπωσιακά περίπτερα και πολλές υποσχέσεις για τους φίλους της αυτοκίνησης.
Το Μόναχο είχε βάλει τα καλά του. Οχι μόνο για να προσελκύσει τους ενδιαφερόμενους αγοραστές, αλλά και για να δείξει την ισχύ του απέναντι στις κινεζικές εταιρείες, που πλέον σαν τσουνάμι έχουν φτάσει στις ευρωπαϊκές ακτές της αυτοκίνησης.
Οι τελευταίες, ως γνωστόν, πλέον δεν αρκούνται στα τεράστια χωροταξικά όρια της Κίνας. Θέλουν να επεκταθούν και στις ευρωπαϊκές αγορές. Είναι αυτές έναντι των οποίων η παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων φαίνεται να υστερούν στην ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων, ακόμη και όταν αυξάνουν τις κυκλοφορίες νέων αυτοκινήτων.
Ταυτόχρονα, η Tesla, η οποία για πολύ καιρό θεωρούνταν ηγέτης στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, έχει δει τις πωλήσεις της να μειώνονται στην Ευρώπη.
Επίσης, παρά το γεγονός ότι οι κινεζικές εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν τους γνωστούς δασμούς από την Ευρωπαϊκή Ενωση, επιδεικνύουν ευελιξία, έθεσαν επιθετικού στόχους, έστησαν εργοστάσια στην ίδια την ευρωπαϊκή ήπειρο και βέβαια προσφέρουν μοντέλα που κανείς δεν περίμενε ότι θα ήταν τόσο ποιοτικά, τουλάχιστον σε πρώτη επαφή.
Αυτή είναι μια σαφής μετατόπιση του ευρωπαϊκού κοινού, το οποίο για πρώτη φορά φαίνεται πρόθυμο να αφήσει γνωστές και καταξιωμένες εταιρείες, αυτές που επί δεκαετίες γνωρίζουμε για να δώσει τα ωραία του χρήματα σε άγνωστες κινεζικές.
Ακούγεται αντιφατικό αλλά συμβαίνει. Εφόσον το προϊόν με το οποίο έρχονται σε επαφή είναι καλοσχεδιασμένο, δεν έχει να ζηλέψει τίποτα σε ποιότητα φινιρίσματος, είναι σε καλή τιμή και δείχνει τεχνολογικά προηγμένο και εξοπλισμένο, ένα όλο και μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό είναι διατεθειμένο να «αλλαξοπιστήσει» προς Ανατολάς.
Ακόμα και οι ίδιοι οι Κινέζοι εκπλήσσονται με τον βαθμό επέκτασής τους. Οπως, για παράδειγμα, δήλωσε στο Μόναχο ο διευθύνων σύμβουλος μιας κινεζικής εταιρείας αυτοκινήτων, της Xpeng, «η τρέχουσα ανάπτυξη της εταιρείας μας σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ταχύτερη από ό,τι περιμέναμε».
Το ίδιο στέλεχος δήλωσε ακόμη ότι ετοιμάζονται να λανσάρουν μια νέα σειρά για μαζική αγορά στην Ευρώπη το 2026. Την ονομάζουν Mona. Στα ελληνικά μπορεί να τη λένε και Mona-δική (εντάξει, πλάκα κάνω).

Το σοβαρό, πάντως, της υπόθεσης είναι ότι στην Κίνα τα μοντέλα Mona της Xpeng ξεκινούν από μια τιμή που αντιστοιχεί σε κάτι λιγότερο από 14.600 ευρώ. Η δε εισαγωγή τους στην ευρωπαϊκή αγορά θα προσθέσει σοβαρό ανταγωνισμό στον τιμοκατάλογο των EV, με σοβαρά περιθώρια προσαρμογής στην τελική τιμή ελέω δασμών.
Αν θέλετε και έναν αριθμό παραπάνω, το μερίδιο αγοράς των κινεζικών μαρκών στην Ευρώπη σχεδόν διπλασιάστηκε το πρώτο εξάμηνο του 2025 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2024, αν και παραμένει συνολικά χαμηλό – λίγο πάνω από το 5% της αγοράς.
Ταυτόχρονα, κάποιοι αναλυτές της αγοράς λένε ότι οι πιθανότητες αυξανόμενης επιτυχίας των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι μεγάλες, ειδικά όταν έχουν πλεονέκτημα σε ό,τι αφορά την τιμή, την τεχνολογία μπαταριών και τη μεγάλη κλίμακα παραγωγής.
Στην άλλη πλευρά του ρινγκ, οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίας προσπαθούν να επιδείξουν τη δύναμή τους. Ενδεικτικά, οι Volkswagen, BMW και Mercedes-Benz είχαν τα μεγαλύτερα περίπτερα στην έκθεση. Ειδικά η τελευταία είχε και μεγάλες διαφημίσεις σε όλη την πρόσοψη της εισόδου της εκδήλωσης.
Το σίγουρο πάντως είναι ότι για πρώτη φορά στην ευρωπαϊκή ιστορία της αυτοκίνησης το κινεζικό «ποτάμι», αυτό που μέχρι πριν πρόσφατα αγνοούσαμε καθολικά, φαίνεται να μην έχει γυρισμό. Ακόμα και σε επίπεδο υλικού δελτίων Τύπου, κάθε τρεις και λίγο εμφανίζεται στην ελληνική αγορά και μια νέα για εμάς κινεζική εταιρεία αυτοκινήτων. Για παράδειγμα, την Τρίτη 7/10 έγινε η επίσημη παρουσίαση της Changan, σε εκδήλωση του Ομίλου Βασιλάκη, στα νότια προάστια.
Και, φυσικά, δεν είναι η μόνη. Πρώτη και κυρίαρχη η BYD, με πολλές άλλες να ακολουθούν, όπως οι MG, Leapmotor, Chery, KGM, Jaecoo, DFSK κ.λπ. Γνωρίζαμε κάποια από αυτές μέχρι σχετικά πρόσφατα; Μπα. Αλλά ως φαίνεται δεν έχει τόση σημασία πια.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
