493
Ο θρυλικός πρωτόπορος γραφίστας, Μάσιμο Βινιέλι | John Madere/Instagram

Ο μυθικός γραφίστας που σχεδίασε ακόμα και την κηδεία του

Protagon Team Protagon Team 9 Ιουνίου 2016, 09:17
Ο θρυλικός πρωτόπορος γραφίστας, Μάσιμο Βινιέλι
|John Madere/Instagram

Ο μυθικός γραφίστας που σχεδίασε ακόμα και την κηδεία του

Protagon Team Protagon Team 9 Ιουνίου 2016, 09:17

Λένε ότι πεθαίνει κανείς, όπως έζησε. Ο Μάσιμο Βινιέλι επέλεξε να κάνει και το ένα και το άλλο με στυλ. Και γι’ αυτό ο ιταλός σχεδιαστής που τη δεκαετία του 1960 εισήγαγε τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό στη Νέα Υόρκη σχεδίασε μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια την κηδεία του. Ηταν – είπε μια στενή συνεργάτιδά του – το τελευταίο του δώρο στους φίλους του.

Ο Μάσιμο Βινιέλι, γνωστός μεταξύ άλλων για τον χάρτη της Νέας Υόρκης που σχεδίασε ο ίδιος το 1973 και σήμερα φυλάσσεται στο MoΜΑ, άφησε την τελευταία του πνοή στα 83 του χρόνια. Η κηδεία του έγινε τον Ιούλιο του 2014, αλλά μόνο τώρα αποκαλύφθηκαν οι λεπτομέρειες της τελετής.

Λεπτομέρεια πρώτη: η τελετή και η ταφή θα γινόταν στον Αγιο Πέτρο του Μανχάταν. Ο Βινιέλι και και η σύζυγός του, Λέλα, είχαν επιμεληθεί τη δεκαετία του 1970 τον εσωτερικό διάκοσμο και την επίπλωση της εκκλησίας και ήξεραν ότι εκεί θα ήταν και η τελευταία του κατοικία. «Κάθε φορά που περνούσε απ’ έξω έλεγε με το γνωστό εύθυμο ύφος του ότι εκεί θα έριχνε έναν υπνάκο για μια αιωνιότητα» είπε στο ηλεκτρονικό περιοδικό Quartz η επί 15 χρόνια συνεργάτιδά του Μπεατρίς Τσιφουέντες Καμπαλέρο.

10515187_703677463036203_8454651916375603645_o
Το εσωτερικό της εκκλησίας του Αγίου Πέτρου στο Μανχάταν της Νέα Υόρκης που είχε σχεδιάσει ο Βινιέλι και που επέλεξε για την κηδεία του (Saint Peter’s Church/Facebook)

Ο Βινιέλι σχεδίασε μια μεγαλειώδη και συγχρόνως λιτή κηδεία.

Η μουσική που επέλεξε ήταν ένα ορατόριο του Μπαχ.

Η ιδέα γεννήθηκε μια μέρα στο στούντιό του ακούγοντας ένα κομμάτι του μεγάλου μουσουργού – η Μπεατρίς κράτησε τότε διακριτικά μια σημείωση στο σημειωματάριό της. Δικό του σχέδιο ήταν και η τετραγωνισμένη τεφροδόχος, δική του και η διάταξη των πάγκων γύρω από την τεφροδόχο, δική του και η απαίτηση (κάτι σαν τελευταία χάρη) να φορούν όλοι οι παριστάμενοι μαύρα. Ο ιταλός σχεδιαστής έλεγε συχνά ότι θα του άρεσε πολύ να έβλεπε την κηδεία του.

memorial
Το πρόγραμμα της κηδείας και η τεφροδόχος που σχεδίασε ο Μάσιμο Βινιέλι
vignelli_memorial_madere (1)
Η κηδεία όπως την είχε οραματιστεί ο Βινιέλι, μεγαλειώδη και συγχρόνως λιτή

Το σήμα κατατεθέν του Βινιέλι ήταν η γραμματοσειρά Helvetica την οποία είχε χρησιμοποιήσει στον επανασχεδιασμό των σημάτων των δημόσιων μεταφορών στη Νέα Υόρκη. Αλλά για τις επιγραφές του Αγίου Πέτρου επέλεξε την Optima: «η κομψότητά της – έλεγε – ήταν καταλληλότερη για μια εκκλησία». Σε αυτό το σημείο είναι που επενέβησαν οι συνεργάτες του: ο Μπεατρίς και ο Γιοσίκι Γουότερχαουζ σχεδίασαν μια πιο μικρή τεφροδόχο, την οποία θα χρησιμοποιούσαν μετά την κηδεία προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία της ταφής.

nytube
Ο ρετρό χάρτης του μετρό της Νέας Υόρκης, με τη γνωστή γραμματοσειρά Helvetica, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του γραφίστα

Θα ήταν ικανοποιημένος ο Βινιέλι από το αποτέλεσμα; Ποιος ξέρει. Το σύνθημά του, πάντως, στη ζωή ήταν «Design is One». Κι όπως φαίνεται, αυτό ήταν και στον θάνατο.

Protagon Team

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...