Μετά από έξι εκατομμύρια χρόνια ανθρώπινης εξέλιξης και 50.000 χρόνια καλλιτεχνικής καινοτομίας, η Τεχνητή Νοημοσύνη παρήγαγε το πρώτο ζωγραφικό πορτρέτο επωνύμου – και χαρακτηρίζεται άνοστο, χωρίς ίχνος πρωτοτυπίας. Ο λόγος για τον «Αλγόριθμο Βασιλιά», τον πίνακα με την προσωπογραφία του βασιλιά Καρόλου, ζωγραφισμένο από την AΙ-Da, την «πρώτη υπερρεαλιστική καλλιτέχνιδα-ρομπότ στον κόσμο».
Η δημιουργία της διατηρεί την όψη του μονάρχη και τα γαλάζια και πράσινα μοτίβα που κυριαρχούν στο πορτρέτο αντανακλούν τις γνωστές περιβαλλοντικές ανησυχίες του Καρόλου, αλλά η τεχνοτροπία του είναι ξεκάθαρα παράγωγο προϊόν σύγχρονων αφηρημένων τεχνοτροπιών , όπως επισημαίνει η Telegraph.
Ο πίνακας ακολουθεί τους κανόνες της σύγχρονης προσωπογραφίας, η οποία απαιτεί μια μορφή πειστικής απεικόνισης, αλλά παράλληλα είναι αρκετά αφηρημένος, με κάποιες καλλιγραφικές λεπτομέρειες ώστε να δείχνει πιο «ζωντανός». Δεν προκαλεί ούτε κρύο, ούτε ζέστη, αλλά ούτε και σοκ, παρατηρεί η βρετανική εφημερίδα…
Σε αντίθεση με το πορτρέτο του Ουίνστον Τσόρτσιλ από τον Γκράχαμ Σάδερλαντ, το οποίο ο θρυλικός βρετανός πρωθυπουργός μισούσε τόσο πολύ που η προσωπική γραμματέας του το πήγε σε ένα απομονωμένο σπίτι και το έκαψε, η προσωπογραφία του Καρόλου από την AΙ-Da δεν υπάρχει περίπτωση να εμπνεύσει οποιοδήποτε έντονο συναίσθημα.
Οι δημιουργοί του ρομπότ προφανώς το αντιμετωπίζουν ως αυτόνομο έργο εννοιολογικής τέχνης, οπότε η αξία του πορτρέτου του μάλλον δεν έχει σημασία. «Δεν έχουμε ξοδέψει αστρονομικά ποσά και τεράστιο χρόνο για να φτιάξουμε έναν πολύ έξυπνο ζωγράφο», δήλωσε ο δημιουργός του, Εϊνταν Μέλερ το 2022, προσθέτοντας ότι το ηθικό αίνιγμα του πρότζεκτ της Αϊ-Ντα δεν είναι αν τα ρομπότ μπορούν να δημιουργήσουν τέχνη, αλλά αν επιθυμούμε κάτι τέτοιο.
Ωστόσο το ερώτημα ίσως έχει ήδη απαντηθεί, καθώς τον περασμένο Νοέμβριο το θηλυκό ρομπότ του Μέλερ έγραψε ιστορία όταν ένας πίνακάς του πουλήθηκε στον οίκο Sotheby’s για σχεδόν 950.000 ευρώ.
Η τεχνική της είναι «ένας συνδυασμός ρομποτικής ακρίβειας και αλγοριθμικής ερμηνείας», λέει ο Μέλερ στην Telegraph. Με ένα μοντέλο που ποζάρει μπροστά της, «χρησιμοποιεί κάμερες στα μάτια της για να αντιληφθεί το θέμα της και στη συνέχεια επεξεργάζεται οπτικά δεδομένα μέσω μοντέλων ΤΝ για να δημιουργήσει μια σειρά αποφάσεων σχετικά με τη μορφή και τον τόνο». Ακολούθως, ο ρομποτικός της βραχίονας «μεταφράζει αυτές τις αποφάσεις σε πινελιές».
Αλλά λόγω της μη φυσικής παρουσίας του Βασιλιά, η Αϊ-Ντα μελέτησε πληθώρα φωτογραφιών του Καρόλου. Μετά από μια σειρά προκαταρκτικών σκίτσων, επέλεξε μία εικόνα για να εστιάσει για το πορτρέτο, χρησιμοποιώντας Τεχνητή Νοημοσύνη για να αποφασίσει για την υφή και την αφηρημένη τεχνοτροπία του, προτού προσθέσει σημάδια και πινελιές σε μια μεγεθυμένη εκδοχή του αρχικού της πίνακα, όπως αναφέρει ο Μέλερ.
Η Αϊ-Ντα επινοήθηκε στην Οξφόρδη, κατασκευάστηκε στην Κορνουάλη από την Engineered Arts, και προγραμματίστηκε σε όλο τον πλανήτη. Εχει δώσει διαλέξεις Ted Talk, έχει συνεργαστεί με τον βραβευμένο αυστραλό σκηνοθέτη Μπαζ Λέρμαν και έχει δώσει ομιλία στην Μπιενάλε της Βενετίας.
Αλλά ουδείς γνωρίζει πώς απέκτησε την καλλιτεχνική της κατάρτιση – και σε κάθε περίπτωση, όπως έχει φανεί και στη μουσική δημιουργία, η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν έχει αποκτήσει αυθεντικό ταλέντο. Τουλάχιστον όχι ακόμα…
