Protagon Main Image
Τα Plug-in, δηλαδή τα υβριδικά που μπαίνουν στην πρίζα, δεν είναι και τόσο «αθώα» τελικά. Λεπτομέρειες εντός |
Θέματα

Νέο σκάνδαλο; Τελικά τα Plug-in μολύνουν σχεδόν όσο και τα θερμικά

Αλλη μια απόδειξη ότι οι δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες απέχουν παρασάγγας από τα αποτελέσματα στο εργαστήριο. Τσεκάρισμα ξανά
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Δεν μπορείτε να πείτε, η αυτοκίνηση έχει πολύ σασπένς τα τελευταία χρόνια. Ολο και κάτι ανατρέπεται, και τα «στρατόπεδα» των ένθερμων οπαδών της σπαράσσονται ένθεν και ένθεν. Τώρα, λοιπόν, μια έρευνα αποκαλύπτει τη «βρωμιά» των plug-in αυτοκινήτων. Χα! Ουδείς αναμάρτητος στα σημερινά τροχοφόρα. Λέτε να το πάρουμε ομοθυμαδόν με ποδήλατο ή να το πάμε ποδαράτο για να απενοχοποιηθούμε;

Λοιπόν, η έρευνα δεν δημοσιεύτηκε σε καμια «αναρχοαυτόνομη» ή πετρολχεντάδικη (σ.σ.: προσαρμογή του βρετανικού όρου «petrolhead» σε ούλτρα πρόχειρα ελληνικά) ιστοσελίδα, αλλά στον Guardian, που έβγαλε στο ευρύτερο φως τα αποτελέσματα δοκιμών, σε πραγματικές συνθήκες, σε περισσότερα από 800.000 αυτοκίνητα. Εντάξει, μιλάμε για σοβαρό δείγμα, όχι της γειτονιάς.

Μάλιστα, τον τίτλο τον έβαλε στα λίγο πιο μαλακά το ανωτέρω βρετανικό μέσο, αφού η πρωτότυπη πηγή γράφει για ένα νέο «σκάνδαλο». Η έρευνα, λοιπόν, σημειώνει πως διαπιστώθηκε ότι τα υβριδικά οχήματα μεγάλης αυτονομίας (τα λεγόμενα «extended range», που είναι της μοδός προσφάτως) και τα ηλεκτρικά, επίσης εκτεταμένης αυτονομίας, «αποτελούν εκτροπή από τον δρόμο προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων».

Η θεωρία και η «ντρίμπλα»

Τα αυτοκίνητα που μπορούν να λειτουργούν με ηλεκτρικές μπαταρίες, καθώς και με κινητήρες εσωτερικής καύσης, έχουν προωθηθεί από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ως ένας τρόπος για να διανύουν μεγάλες αποστάσεις με μία μόνο κίνηση –σε αντίθεση δηλαδή με τα αμιγώς ηλεκτρικά– μειώνοντας παράλληλα και τις εκπομπές ρύπων.

Το γράφημα αποτυπώνει το χάσμα μεταξύ εργαστηριακών μετρήσεων και πραγματικής λειτουργίας στην καθημερινή οδήγηση, όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων και το κόστος των PHEV (Illustration: T&E)

Τα PHEV βοήθησαν επίσης να λειτουργήσουν και ως μια παρακαμπτήριος εν μέσω των αδυσώπητα σκληρών προστίμων που άρχισαν να επιβάλλονται από την ΕΕ στις αυτοκινητοβιομηχανίες για κάθε επιπλέον γραμμάριο εκπομπών CO₂ πέραν των προβλεπόμενων.

Τι προέκυψε στην πράξη

Οι ερευνητές υπολόγισαν ότι η υποτίμηση των εκπομπών ρύπων των PHEV είχε επιτρέψει σε τέσσερις μεγάλους ομίλους αυτοκινητοβιομηχανιών να αποφύγουν πρόστιμα άνω των 5 δισ. ευρώ μεταξύ 2021 και 2023, καθιστώντας τεχνητά ευκολότερη τη συμμόρφωσή τους με τους στόχους διοξειδίων για τον μέσο όρο του στόλου τους στην ΕΕ.

Μεταξύ 2021-2023 η διαφοροποίηση των τιμών εκπομπών ρύπων κατά το πρωτόκολλο WLTP και εκείνων σε πραγματικές συνθήκες μεγάλωσε (Illustration: T&E)

Επίσης, η έρευνα υπολόγισε ότι οι ιδιοκτήτες plug-in υβριδικών θα έβγαζαν από την τσέπη τους περίπου 500 ευρώ επιπλέον σε ετήσια λειτουργικά έξοδα από ό,τι υποτίθεται θα τους κόστιζε το αυτοκίνητό τους βάσει των εργαστηριακών δοκιμών.

Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκε και η δήλωση ενός εκπροσώπου της έρευνας πως «οι τολμηροί ισχυρισμοί που οι κατασκευαστές αρέσκονται να κάνουν για τα plug-in υβριδικά οχήματά τους είναι σαφώς εκτός πραγματικότητας». Ολοκλήρωσε λέγοντας πως «οι καταναλωτές εξαπατώνται ώστε να πιστεύουν ότι, αγοράζοντας ένα PHEV, βοηθούν το περιβάλλον και εξοικονομούν χρήματα».

Το συμπέρασμα

Στην πραγματικότητα, τα PHEV είναι ελάχιστα καλύτερα από τα κανονικά βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα όσον αφορά την ποσότητα καυσίμου που καταναλώνουν, το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν και τα χρήματα που κοστίζουν για τη λειτουργία τους. Αντε, πάμε πάλι…

Exit mobile version