Τίτλοι τέλους για τον «πατέρα» των Mazda MX-5 και RX-7
Τίτλοι τέλους για τον «πατέρα» των Mazda MX-5 και RX-7
Τι επιδραστική προσωπικότητα… Ο Τσουτόμου «Τομ» Ματάνο ξεκάθαρα ανήκε σε εκείνους τους οραματιστές της αυτοκίνησης. Το έργο του διαμόρφωσε όχι μόνο την ίδια τη Mazda, αλλά ολόκληρη την κοινότητα των φίλων της σπορ οδήγησης. Γεννημένος στις 7 Οκτωβρίου του 1947, στο Ναγκασάκι της Ιαπωνίας, αρχικά εργάστηκε σαν διαφημιστικής και μετά ως σχεδιαστής αυτοκινήτων και δημοσιογράφος του ειδικού Τύπου. Ο Ματάνο έμαθε τη δουλειά σε «κάθετη μονάδα», όλη τη διαδικασία – από τη δοκιμή, στο σχεδιασμό μέχρι την πώληση.
Συνέχισε να ζει στην Ιαπωνία μέχρι και μετά τις πανεπιστημιακές του σπουδές. Ξεκίνησε να φοιτά Μηχανικής Ανάλυσης στο πανεπιστήμιο του Τόκιο τον Απρίλιο του 1965 και αποφοίτησε τον Μάρτιο του 1969. Μετά, ο Ματάνο μετακόμισε στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 1970, μέσω του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων του θείου του, όπου κατέληξε στο Σιάτλ, στη συνέχεια στο Λος Άντζελες και τέλος στη Νέα Υόρκη.
Το 1983, ο Τομ Ματάνο εντάχθηκε στη Mazda ως αρχισχεδιαστής για τις δραστηριότητες της Mazda στη Β. Αμερική, στη συνέχεια ανελίχθηκε ως αντιπρόεδρος σχεδιασμού και τελικά σε εκτελεστικό αντιπρόεδρο για την Mazda R&D North America. Στην καριέρα του στη Mazda, τα αξιοσημείωτα σχέδιά του ξεχωρίζουν σε διάφορα αυτοκίνητα, με προεξέχοντα τα πρώτης και δεύτερης γενιάς Mazda MX-5, το θρυλικό Mazda RX-7,το πρωτότυπο Miata «M-Coupe» και πολλά άλλα πρότζεκτ, μαζί με τη μεγάλη ομάδα ομάδων σχεδιασμού που συντόνιζε.

Ενώ οι περισσότεροι τον ταύτισαν για πάντα ως τον «πατέρα» του MX-5, η επίδρασή του άγγιξε πτυχές πέρα από το ιαπωνικό roadster. Ο Ματάνο πίστευε ότι ο σχεδιασμός πρέπει να συνδέεται με τους ανθρώπους σε συναισθηματικό επίπεδο. Ότι, δηλαδή, τα αυτοκίνητα πρέπει να είναι κάτι περισσότερο από μηχανές, πρέπει να είναι κάτι σα σύντροφοι που εμπνέουν χαρά, ικανοποίηση και αυτό το περίεργο «δέσιμο» που μπορεί ένα αυτοκίνητο να σε κάνει να νιώσεις μαζί του. Μάλλον δεν «δένεσαι» με το ψυγείο σου, όσο καλό κι αν είναι. Ε, δεν συμβαίνει το ίδιο με το αυτοκίνητο. Όχι οποιοδήποτε, όμως.
Το MX-5 και το RX-7 (FD) αποτέλεσαν την πιο αγνή έκφραση του οράματός του, όμως η φιλοσοφία του Ματάνο επηρέασε φοιτητές και σχεδιαστές βιομηχανικού σχεδιασμού αυτοκινήτων σε όλες τις επόμενες γενιές. Η δε κληρονομιά του δεν αποτιμάται μόνο στα αυτοκίνητα αλλά και στον τρόπο που αλληλεπιδρούσε με την κοινότητα. Ήταν προσιτός, γνήσιος και ακούραστα παθιασμένος. Πήγαινε συχνά σε συναντήσεις ιδιοκτητών «Miata» στις ΗΠΑ, μιλούσε σε εκδηλώσεις, καθοδηγούσε νέους σχεδιαστές και σταματούσε απλώς για να θαυμάσει το MX-5 κάποιου ιδιοκτήτη.
Ειδικά στην άλλη όχθη του Ατλαντικού, όπου ήταν περισσότερο γνωστός, ο Ματάνο ενσάρκωσε το πνεύμα της σύνδεσης και του ενθουσιασμού με το αγνό και ξεκάθαραο αυτοκίνητο. Αναπαύσου εν ειρήνη, Τομ Ματάνο. Το όραμά σου ζει κάθε φορά που ένας οδηγός στρίβει με ένα φαρδύ-πλατύ χαμόγελο στο πρόσωπό του και θυμάται ότι η οδήγηση είναι για να την απολαμβάνεις – όχι μόνο για να μετακινείσαι από το σημείο Α στο σημείο Β.
Ο Τσουτόμου «Τομ» Ματάνο, απεβίωσε στις 20 Σεπτεμβρίου, σε ηλικία 76 ετών.
Στο βίντεο μπορείτε να τον δείτε κατά την παρουσίαση του τελευταίας γενιάς Mazda MX-5 (ND)
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
