Το σχέδιο για τον ΟΣΕ και ο χαμένος χρόνος
Το σχέδιο για τον ΟΣΕ και ο χαμένος χρόνος
Η έναρξη της εβδομάδας σφραγίζει μια αλλαγή στάσης της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τον σιδηρόδρομο αλλά (εμμέσως) και για τη διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών. Ενώ εδώ και καιρό το Μαξίμου έτρεχε πίσω από τις εξελίξεις, με αποκορύφωμα τον φετινό χειμώνα όπου ολόκληρη η πολιτική ατζέντα της χώρας κρεμόταν από επισφαλείς (τουλάχιστον) πληροφορίες και θεωρίες συνωμοσίας, η κυβέρνηση θέλει τώρα να αναλάβει και να διατηρήσει την πρωτοβουλία των κινήσεων.
Αλλωστε είναι υποχρεωμένη να το κάνει καθώς δύο χρόνια μετά τα Τέμπη ελάχιστα έχουν αλλάξει στον σιδηρόδρομο και πιο συγκεκριμένα στον κατά κοινή ομολογία «σάπιο» ΟΣΕ. Αυτό το μνημείο ανευθυνότητας, ωχαδερφισμού και διαχρονικής κομματοκρατίας που πλήρωσαν με τη ζωή τους οι 57 άνθρωποι που έχασαν τη ζωή τους στα Τέμπη.
Τις αλλαγές ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στο υπουργικό συμβούλιο της Δευτέρας (28/4). Παράλληλα, πληροφορίες από το δικαστικό ρεπορτάζ ανέφεραν ότι διαβιβάζεται στη Βουλή η δικογραφία για τα Τέμπη για τυχόν ευθύνες των Κώστα Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη.
Οπως ανέφερε τη Δευτέρα το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ζητείται να ερευνηθούν πιθανές ευθύνες των δύο πρώην Υπουργών Μεταφορών (της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ αντίστοιχα) για ελλιπή εποπτεία της ΡΑΣ και του ΟΣΕ σε ό,τι αφορά την ασφαλή λειτουργία των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών.
Φτάσαμε εκεί αφότου, σύμφωνα με το ίδιο τηλεγράφημα, «απολογούμενοι για το κακούργημα της διατάραξης ασφάλειας των συγκοινωνιών, δύο εκ των κατηγορούμενων στην υπόθεση, ο αναπληρωτής προϊστάμενος Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών ανέφεραν στον εφέτη ειδικό ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη ότι οι πολιτικοί τους προϊστάμενοι ήταν ενήμεροι για την κακή κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου λόγω μη ολοκλήρωσης των έργων εκσυγχρονισμού και λόγω της έλλειψης προσωπικού».
Πριν από αυτή την εξέλιξη είχαν προηγηθεί πληροφορίες στον Τύπο, από το πολιτικό ρεπορτάζ αυτή τη φορά, ότι η κυβέρνηση θα κινηθεί σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο όπως με την περίπτωση Τριαντόπουλου. Κάτι που σημαίνει πως θα περάσει ένα διαφορετικό μήνυμα από αυτό που πέρασε όταν συμπεριέλαβε στα ψηφοδέλτια της ΝΔ τον κ. Καραμανλή για τις εκλογές του 2023. Ο οποίος δήλωσε στη συνέχεια, τον Μάρτιο του 2024 και μετά από μεγάλη πίεση της κοινής γνώμης, στη Βουλή: «Δεν θα κρυφτώ πίσω από καμία βουλευτική ασυλία». Νωρίτερα τον ίδιο μήνα, την άρση της ασυλίας του είχε ζητήσει ο κ. Σπίρτζης με επιστολή του στον τότε Πρόεδρο της Βουλής, Κώστα Τασούλα.
Το νομοσχέδιο, λοιπόν, του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που πέρασε από το υπουργικό της Δευτέρας προβλέπει ότι θα δημιουργηθεί νέα εταιρία υπό τον τίτλο: «Νέοι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος» και θα συγχωνευτούν σε αυτή ο ΟΣΕ, η ΓΑΙΑ ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ. Η εταιρεία θα λειτουργεί με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, κατά το πρότυπο της ΔΕΗ, την οποία εξυγίανε λίγο πριν τη χρεοκοπία ο Κωστής Χατζηδάκης, αρχής γενομένης από το 2019.
Στα κανάλια και στα social media είδαμε το Σαββατοκύριακο τον αναπλ. υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, στην πρώτη δοκιμή του συστήματος αυτόματης πέδησης ETCS που πραγματοποιήθηκε στη γραμμή Οινόη – Τιθορέα. Αλλο ένα σόου; Μισό λεπτό. Η κυβέρνηση λέει ότι το σύστημα έχει εγκατασταθεί ήδη σε 79 συρμούς και ότι θα είναι λειτουργικό σε κάθε τρένο που κυκλοφορεί στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα, έως το τέλος του 2025.
Αρα έχουμε ένα δεδομένο στα χέρια μας. Ας μην πάμε στο άλλο άκρο: το γεγονός ότι ο Κυρανάκης αναλαμβάνει την ευθύνη να δεσμευτεί για αλλαγές που έπρεπε να είχαν γίνει πριν από 5, 10 ή 20 χρόνια, δεν σημαίνει ότι φταίει ο Κυρανάκης. Ιδίως όταν αναλαμβάνει να βγει μπροστά και να συνδέσει το πρόσωπό του με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, αντί να κρύβεται πίσω από γενικότητες, ασάφειες και ξύλινη γλώσσα όπως έκαναν για να αποφύγουν την «καυτή πατάτα» πολλοί από τους προκατόχους του. Αν έως το τέλος του 2025 δεν υπάρχει ETCS τότε, ναι, να τον «σταυρώσουμε».
Αλλά το γεγονός ότι κάποιος λέει κάτι συγκεκριμένο, και όχι του τύπου «με αίσθημα ευθύνης θα προχωρήσουμε όλες τις απαραίτητες διαδικασίες, πάντα σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς» και κολοκύθια τούμπανα, συνιστά μια εξέλιξη.
Παράλληλα, η κυβέρνηση δεσμεύεται ότι θα αρχίσουν αμέσως τα έργα αποκατάστασης του σιδηρόδρομου στη Θεσσαλία που καταστράφηκε κυρίως από τον Daniel και ότι σε 15 μήνες θα έχουν τελειώσει. Αρα εκτός από το τέλος του 2025 για το ETCS έχουμε και το τέλος Ιουλίου του 2026 για τα έργα. Ανοίξαμε το μπλοκάκι και γράφουμε.
Επίσης το νομοσχέδιο έχει διάφορες παρεμβάσεις με ωραίες ονομασίες για την ενίσχυση της ασφάλειας (π.χ. την ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας) αλλά επειδή από «Εθνικά Σχέδια» και «Ενιαία Κέντρα» για το τίποτα και το απόλυτο μηδέν —και για βολέματα ημετέρων— έχουμε χορτάσει στον μισό αιώνα της Μεταπολίτευσης, ας περιμένουμε να δούμε πώς και πότε θα λειτουργήσουν αυτά στην πράξη.
Ανακοινώθηκε επίσης ότι θα μπορούμε με GPS να βλέπουμε πού είναι τα τρένα κι εμείς οι πολίτες. Θα ήταν κωμωδία, αν δεν ήταν τραγωδία. Τραγωδία ότι δεν έχει γίνει εδώ και… αιώνες. Γίνεται σήμερα (επιτέλους) δέκα περίπου χρόνια μετά το efood και τη Wolt που μας δείχνουν πώς κινούνται τα μηχανάκια για το delivery. Κι όταν μπορείς να δεις στο κινητό σου που βρίσκονται πλοία και αεροπλάνα. Ναι, τελευταίο και καταϊδρωμένο το ελληνικό κράτος βγαίνει από τη λίθινη εποχή. Κακώς προβάλλεται αυτό ως παρέμβαση του νομοσχεδίου. Αλλωστε, αν υπήρχε, έστω αυτό, δεν θα είχαν χαθεί 57 ζωές.
Το νομοσχέδιο υπόσχεται, τέλος, αξιολόγηση. Κάτι που προφανώς δεν πιστεύει κανένας ότι μπορεί να συμβεί στο ελληνικό Δημόσιο, ούτε από αυτή ούτε από οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση. Ισως ούτε αν πλακώσουν εξωγήινοι: και τότε ακόμη είναι πιο πιθανό να μεταλαμπαδεύσουμε το «νεοελληνικό πνεύμα αθάνατο» σε άλλους γαλαξίες, παρά να υπάρξει αξιολόγηση στο Δημόσιο.
Το μόνο που μπορεί να ελπίζει κανείς είναι ότι θα επιλεγεί στρατηγικός επενδυτής με τεχνογνωσία που θα τα σαρώσει όλα. Αλλιώς το καλύτερο που μπορούμε να ελπίζουμε είναι να εφαρμοστούν η τηλεδιοίκηση και τα αυτόματα συστήματα πέδησης. Να μειωθεί σε κάποιο βαθμό δηλαδή η πιθανότητα να επαναληφθούν τα Τέμπη. Διότι για να μειωθεί σημαντικά, θα πρέπει να θέσει και να επιβλέψει τους κανόνες λειτουργίας του «νέου ΟΣΕ» κάποιος ξένος φορέας. Ας ελπίσουμε ότι κάποιος θα βρεθεί. Να μας λυπηθεί.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News
