Protagon Main Image
Η απόλυτη αλλά και απατηλή ομορφιά της Τεχνητής Νοημοσύνης | Seraphinne Vallora/Facebook/Instagram
Θέματα

Αυτή είναι η πιο όμορφη στον κόσμο – Αλλά δεν υπάρχει!

Η εταιρεία Seraphinne Vallora μπορεί να δημιουργήσει ό,τι της ζητήσουν οι πελάτες της. Μεταξύ αυτών και η Guess που ζήτησε να «κατασκευάσει» ένα μελαχρινό και ένα ξανθό super model. Φυσικά με χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης
Protagon Team
Το ζήτημα των προτύπων

Οι Γκονζάλες και Πετρέσκου επιμένουν ότι δεν ενισχύουν τα στενά πρότυπα ομορφιάς. «Δεν δημιουργούμε απρόσιτες εμφανίσεις – το μοντέλο της Guess είναι αρκετά ρεαλιστικό», δηλώνει η Πετρέσκου στο BBC και προσθέτει ότι «όλες οι διαφημίσεις είναι φτιαγμένες να δείχνουν τέλειες, συνήθως με super models, οπότε αυτό που κάνουμε δεν διαφέρει».

Ωστόσο, παραδέχονται ότι οι εικόνες ΤΝ στη σελίδα τους στο Instagram στερούνται ποικιλομορφίας και προωθούν μη ρεαλιστικά πρότυπα. Εχουν προσπαθήσει, όπως λένε, να είναι πιο συμπεριληπτικές, αλλά οι χρήστες δεν ανταποκρίνονται. «Εχουμε ανεβάσει εικόνες ΤΝ με γυναίκες διαφορετικών αποχρώσεων δέρματος, αλλά δεν υπάρχει αλληλεπίδραση – κανένα ενδιαφέρον ή like», τονίζει η Γκονζάλες, προσθέτοντας πως «στο τέλος της ημέρας, είμαστε επιχείρηση και ανεβάζουμε εικόνες που προκαλούν συζήτηση και φέρνουν πελάτες». Η εταιρεία ακόμη δεν έχει δημιουργήσει plus-size ΤΝ μοντέλα, ισχυριζόμενη ότι «η τεχνολογία δεν είναι αρκετά προηγμένη ακόμη».

Οι κίνδυνοι για την ψυχική υγεία

Οπως σημειώνει το BBC διαφημιστική καμπάνια της Dove το 2024 ανέδειξε τις προκαταλήψεις της Τεχνητής Νοημοσύνης: όταν ζητήθηκε από έναν αλγόριθμο να δημιουργήσει την «πιο όμορφη γυναίκα στον κόσμο», παρήγαγε νεαρές, αδύνατες, λευκές γυναίκες με ξανθά μαλλιά και γαλανά μάτια — παρόμοιες με το μοντέλο της Guess.

Η Χάουαρντ φοβάται ότι τέτοιες εικόνες θα επηρεάσουν την ψυχική υγεία των ανθρώπων και την εικόνα που έχουν για το σώμα τους. Η ανησυχία για τα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς δεν είναι κάτι καινούριο. Αλλά σε αντίθεση με το παραδοσιακό ρετούς, που τουλάχιστον ξεκινούσε από έναν υπαρκτό άνθρωπο, τα ΤΝ μοντέλα δημιουργούνται εξ ολοκλήρου ψηφιακά για να δείχνουν τέλεια — χωρίς ανθρώπινα ψεγάδια ή μοναδικότητα.

Η Guess ζήτησε από την εταιρεία να δημιουργήσει ένα ξανθό και ένα μελαχρινό μοντέλο (Seraphinne Vallora)

Γνωστά πρόσωπα όπως η Ασλεϊ Γκράχαμ, η Τζεμέλα Τζαμίλ και η Μπέλα Θορν έχουν μιλήσει ενάντια στη ρετουσαρισμένη εικόνα και αρνούνται να υποστούν Photoshop, αλλά η χρήση ΤΝ παρακάμπτει εντελώς αυτή τη συζήτηση. Η απόφαση της Vogue να δημοσιεύσει μια τέτοια διαφήμιση έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις στα social media, με ένα σχόλιο στο X να γράφει: «Ουάου! Λες και δεν ήταν ήδη αρκετά μη ρεαλιστικές οι προσδοκίες ομορφιάς — τώρα η ΤΝ τις κάνει εντελώς αδύνατες. Ούτε τα μοντέλα δεν μπορούν να ανταγωνιστούν».

Η Βανέσα Λόγκλι, διευθύντρια του φιλανθρωπικού οργανισμού Beat για τις διατροφικές διαταραχές, δήλωσε στο BBC ότι «Η διαφήμιση αυτή είναι ανησυχητική. Η έκθεση σε μη ρεαλιστικά σώματα μπορεί να επηρεάσει το πώς βλέπουμε τον εαυτό μας και να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης διατροφικών διαταραχών».

Ζήτημα διαφάνειας και προστασίας

Ενα πρόσθετο πρόβλημα είναι η έλλειψη διαφάνειας — στο Ηνωμένο Βασίλειο δεν απαιτείται νομικά η σήμανση ΤΝ περιεχομένου. Η Guess όντως επισημαίνει ότι η εικόνα δημιουργήθηκε με ΤΝ, αλλά με μικρά και διακριτικά γράμματα. Ετσι, πολλοί αναγνώστες μπορεί να το παραβλέψουν και να νομίζουν πως βλέπουν έναν πραγματικό άνθρωπο.

Η πρώην μοντέλο και νυν επιχειρηματίας Σινέιντ Μπόβελ, η οποία είχε γράψει σχετικό άρθρο για τη Vogue πριν πέντε χρόνια, τονίζει ότι η απουσία ξεκάθαρης σήμανσης είναι «ιδιαίτερα προβληματική», καθώς μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στην ψυχική υγεία των ανθρώπων. «Τα πρότυπα ομορφιάς ήδη επηρεάζονται από την ΤΝ. Νεαρά κορίτσια κάνουν πλαστικές επεμβάσεις για να μοιάζουν με πρόσωπα φίλτρων – και τώρα βλέπουμε ολόκληρα μοντέλα που είναι εντελώς τεχνητά», όπως επισημαίνει.

Η διαφημιστική εκστρατεία της Guess για το καλοκαίρι του 2025 εμφανίζεται σε κορυφαία μέσα ανά την υφήλιο και όχι μόνο του χώρου της μόδας ((Seraphinne Vallora))
Το μέλλον της μόδας

Η Σάρα Ζιφ, πρώην μοντέλο και ιδρύτρια του οργανισμού Model Alliance, τονίζει πως η καμπάνια της Guess αφορά περισσότερο την απελπισία και τη μείωση κόστους παρά την καινοτομία.  Θεωρεί ότι η ΤΝ στη μόδα δεν είναι απαραίτητα κακή, αλλά συχνά γίνεται εις βάρος των επαγγελματιών που δουλεύουν πίσω από κάθε φωτογράφηση.

Η Σεραφίν Βαλορά υποστηρίζει ότι δεν αντικαθιστά ανθρώπους, αλλά συμπληρώνει τη βιομηχανία. «Προσφέρουμε στις εταιρείες μια εναλλακτική στον τρόπο που διαφημίζουν», εξηγεί η Πετρέσκου Ωστόσο, στον ιστότοπο της εταιρείας αναφέρεται ότι η χρήση ΤΝ μειώνει σημαντικά το κόστος, καθώς «εξαλείφει την ανάγκη για ακριβό εξοπλισμό, makeup artists, ενοικίαση χώρων, φωτογράφους, μεταφορικά και μοντέλα».

Η Vogue επικρίθηκε για την επιλογή της να συμπεριλάβει τη διαφήμιση, με κάποιον χρήστη να λέει ότι το περιοδικό «έχασε την αξιοπιστία του». Η Μπόβελ αναφέρει ότι η Vogue «θεωρείται το Ανώτατο Δικαστήριο της μόδας» — επομένως, το να φιλοξενεί τέτοιες διαφημίσεις είναι σαν να τις κρίνει αποδεκτές.

Το BBC προσέγγισε τη Vogue και τη Guess για σχόλιο. Η Vogue απάντησε ότι πρόκειται για διαφήμιση και όχι για συντακτική επιλογή, αλλά δεν θέλησε να προσθέσει κάποιο άλλο σχόλιο. Οσο για το μέλλον του μόντελινγκ; Οι Γκονζάλες και Πετρέσκου πιστεύουν ότι καθώς η τεχνολογία τους εξελίσσεται, θα υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη ζήτηση από εταιρείες που θέλουν να κάνουν κάτι διαφορετικό.

Η Μπόβελ προβλέπει ότι θα εμφανιστούν περισσότερα μοντέλα από ΤΝ στο μέλλον, αλλά «δεν πάμε σε έναν κόσμο όπου όλα τα μοντέλα θα είναι αποτέλεσμα τεχνολογία». Βλέπει θετικά τη χρήση ΤΝ, προβλέποντας ότι ο καθένας θα μπορεί να έχει το δικό του ψηφιακό avatar και να βλέπει πώς του ταιριάζουν τα ρούχα. Ωστόσο, προειδοποιεί ότι ίσως φτάσουμε στο σημείο η κοινωνία να «απορρίψει» την ΤΝ, ακριβώς επειδή θα έχει συνειδητοποιήσει πόσο απρόσιτο και μη αληθινό είναι.

Exit mobile version