563
| Shutterstock/ CreativeProtagon

Ασχολείται κάποιος με τους πεζούς στην Αθήνα;

Protagon Team Protagon Team 28 Ιουλίου 2025, 16:00
|Shutterstock/ CreativeProtagon

Ασχολείται κάποιος με τους πεζούς στην Αθήνα;

Protagon Team Protagon Team 28 Ιουλίου 2025, 16:00

Οι συνθήκες για τους πεζούς τις μέρες του καύσωνα στο κέντρο της Αθήνας παρέπεμπαν σε άλλες περιοχές του κόσμου και όχι στη Δύση ή την Ευρωπαϊκή Ενωση. Σκουπίδια παντού, πατίνια σε ράμπες, σε οδεύσεις τυφλών, ακόμη και στη μέση του δρόμου. Ασυντήρητα ή και χαλασμένα σιντριβάνια και, φυσικά, σπασμένα πεζοδρόμια με τρύπες και παγίδες για τους πεζούς.

Παρά την αυστηροποίηση του ΚΟΚ, τα πατίνια συνεχίζουν να κινούνται ανάποδα σε δρόμους της Αθήνας και να ανεβαίνουν στα πεζοδρόμια, θέτοντας σε κίνδυνο τόσο τους πεζούς όσο και τους αναβάτες, οι οποίοι στη συντριπτική τους πλειονότητα κινούνται χωρίς κράνος και χωρίς φωσφορίζον γιλέκο τη νύχτα.

Ο δήμαρχος Αθηναίων, Χ. Δούκας, έχει προαναγγείλει ένα πλαίσιο για τα 4.000 και πλέον ηλεκτρικά πατίνια που κινούνται στην Αθήνα, με 70 οριοθετημένες θέσεις στάθμευσης, ζώνες απαγόρευσης κυκλοφορίας και μείωση της ταχύτητας. Μέχρι τότε όμως, όλα συνεχίζουν όπως πριν, με τα πατίνια να κλείνουν ράμπες ΑμεΑ και να μπλοκάρουν τα ήδη στενά πεζοδρόμια.

Τα πατίνια σε ράμπες ΑΜΕΑ είναι πια ένα συνηθισμένο φαινόμενο στο κέντρο της Αθήνας (Intime news/ Γιώργος Ζάχος)

Τα ηλεκτρικά πατίνια πρωτοεμφανίστηκαν στη Θεσσαλονίκη τον Νοέμβριο του 2018 και στην Αθήνα από τις αρχές του 2019, χωρίς να υπάρχει κανένα θεσμικό πλαίσιο που να διέπει τη χρήση τους. Αγνωστο παραμένει το πώς δόθηκε τότε από το κράτος η άδεια λειτουργίας σε αυτές τις ιδιωτικές εταιρείες χωρίς να υπάρχει ρυθμιστικό πλαίσιο κανόνων.

Το πλαίσιο ήρθε αργότερα, το 2021 (Ν. 4784/2021), από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ομαδοποιήθηκαν για πρώτη φορά τα οχήματα που κινούνται με ηλεκτροκινητήρα υπό την κατηγορία ΕΠΗΟ (Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα) και εισήχθησαν οι πρώτες ρυθμίσεις για την κυκλοφορία τους. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίστηκε στα 25 χλμ/ώρα, έγινε υποχρεωτικό το κράνος και απαγορεύτηκε η κυκλοφορία σε δρόμους με όριο ταχύτητας άνω των 50 χλμ/ώρα.

Παρότι οι χρήστες απαγορεύεται να έχουν ακουστικά στα αυτιά τους, να μιλούν στο κινητό τηλέφωνο και να μεταφέρουν δεύτερο άτομο, όλα αυτά τα φαινόμενα παρατηρούνται καθημερινά. Ο νέος ΚΟΚ που ψηφίστηκε τον Ιούνιο του 2025, ενίσχυσε το πλαίσιο. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν «Τα Νέα», δεν αντιμετωπίζει την άναρχη στάθμευση.

Το ζήτημα αυτό καλείται να αντιμετωπίσει στην πρωτεύουσα ο Δήμος Αθηναίων. Ο κ. Δούκας συναντήθηκε τον Μάιο με εκπροσώπους των τεσσάρων εταιρειών που λειτουργούν τα επινοικιαζόμενα / διαμοιραζόμενα οχήματα μικροκινητικότητας. Και προανήγγειλε τα 70 οριοθετημένα σημεία στάθμευσης, ενώ νωρίτερα είχε προτείνει την απαγόρευση των πατινιών σε συγκεκριμένους δρόμους και αρχαιολογικούς χώρους της Αθήνας.

Εν τω μεταξύ, άλλες πόλεις στην Ευρώπη έχουν προχωρήσει σε πλήρη απαγόρευση των ηλεκτρικών πατινιών. Το 2023, οι κάτοικοι του Παρισιού ψήφισαν με συντριπτική πλειοψηφία 90% σε δημοψήφισμα υπέρ της απαγόρευσης των ηλεκτρικών πατινιών από τους δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας. Τα 15.000 ηλεκτρικά οχήματα, που είχαν διχάσει την κοινή γνώμη, εξαφανίστηκαν στο τέλος Αυγούστου της ίδιας χρονιάς από το κέντρο του Παρισιού.

Τον Οκτώβριο του 2024, η Μαδρίτη επέβαλε απαγόρευση λειτουργίας στις εταιρείες ενοικιαζόμενων πατινιών, ενώ σε αντίστοιχη κίνηση έχει ήδη προχωρήσει από το 2023 η Μελβούρνη στην Αυστραλία.

Αποτελεί πλέον κοινή διαπίστωση ότι η Αθήνα έχει μετατραπεί σε μια εξαιρετικά βρώμικη πόλη. Τις μέρες του καύσωνα, όμως, η κατάσταση ξέφυγε. Σε συνδυασμό με τα εμπόδια από τα διάσπαρτα όρθια και πεσμένα πατίνια, τις σπασμένες πλάκες των πεζοδρομίων και τη ζέστη που κόβει την ανάσα, οι πεζοί –και οι τουρίστες– στο κέντρο της Αθήνας βίωσαν μια αφιλόξενη, έως και εχθρική, αστική εμπειρία.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...