720
Ο Ραφαέλ Ντομζάν πιστεύει ότι τα ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη μπορούν να αντικαταστήσουν τα συμβατικά | raphaeldomjan.com/

Κατακτώντας τις Αλπεις με ένα ηλεκτροκίνητο αεροσκάφος

Protagon Team Protagon Team 1 Σεπτεμβρίου 2025, 18:50
Ο Ραφαέλ Ντομζάν πιστεύει ότι τα ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη μπορούν να αντικαταστήσουν τα συμβατικά
|raphaeldomjan.com/

Κατακτώντας τις Αλπεις με ένα ηλεκτροκίνητο αεροσκάφος

Protagon Team Protagon Team 1 Σεπτεμβρίου 2025, 18:50

Μια εντυπωσιακή πτήση πάνω από τις Αλπεις πέτυχε ο Ραφαέλ Ντομζάν, και μάλιστα με το απόλυτα ηλεκτρικό αεροσκάφος του, επιτυγχάνοντας παράλληλα, σύμφωνα με τη δική του εκτίμηση, ένα παγκόσμιο ρεκόρ για επανδρωμένη ηλεκτρική πτήση.

Ο Ραφαέλ Ντομζάν, σημειώνουν οι Times, έφτασε τα 9.521 μέτρα με το πειραματικό SolarStratos, αφού το αεροσκάφος με έλικα ανυψώθηκε, με τη βοήθεια ανοδικών θερμών ρευμάτων αέρα, μετά την απογείωσή του από την πόλη Σιόν, στη νοτιοδυτική Ελβετία.

Το ύψος, που μένει να πιστοποιηθεί, ξεπέρασε το προηγούμενο ρεκόρ των 9.235 μέτρων που είχε επιτύχει το 2010 το Solar Impulse, το γιγάντιο ηλιακό αεροσκάφος που αναπτύχθηκε από τους ελβετούς πρωτοπόρους της ηλιακής αεροπορίας Αντρέ Μπόρσμπεργκ και Μπερτράν Πικάρ.

Ο 53χρονος Ντομζάν, που αυτοαποκαλείται «οικο-εξερευνητής», αναπτύσσει το SolarStratos για να αποδείξει ότι «οι καθαρές τεχνολογίες μπορούν όχι μόνο να ισοφαρίσουν, αλλά και να ξεπεράσουν τις δυνατότητες των ορυκτών καυσίμων». Στόχος του είναι να φτάσει τελικά με το αεροσκάφος –που διαθέτει άνοιγμα φτερών 25 μ. καλυμμένο με ηλιακά πάνελ– στην άνω στρατόσφαιρα.

Ο Ντομζάν ήταν πανευτυχής μετά την πτήση των πέντε ωρών και εννέα λεπτών. «Μοιράζομαι αυτή τη στιγμή χαράς με όλους όσοι προετοιμάζονταν για αυτό το επίτευγμα εδώ και χρόνια», επεσήμανε, όπως αναφέρουν οι Times.

Στόχος του είναι να ξεπεράσει το όριο των 10.000 μέτρων, την ώρα που τα «συμβατικά» επιβατικά αεροσκάφη πετούν σε ύψη μεταξύ αυτού και των 12.000 μέτρων, δηλαδή στο κατώτερο στρώμα της στρατόσφαιρας.

Το SolarStratos αποτελεί μέρος της προόδου των τελευταίων δεκαετιών προς την καθαρή, ηλεκτροκίνητη πτήση. Η εξέλιξη υπήρξε πιο αργή από το αναμενόμενο, καθώς, παρά τις τεχνολογικές προόδους, οι μπαταρίες λιθίου παραμένουν πολύ βαριές για να παρέχουν ενέργεια σε πτήσεις μεγάλης διάρκειας.

Οπως και άλλα «ηλιακά» αεροσκάφη, το SolarStratos δεν κινείται απευθείας από την ηλιακή ενέργεια κατά την πτήση. Πρόκειται για ένα αεροσκάφος που λειτουργεί με μπαταρίες και απογειώνεται πλήρως φορτισμένο με ενέργεια που παράγεται από τον ήλιο ενώ βρίσκεται στο έδαφος. Κατά την πτήση τα ηλιακά πάνελ παρέχουν ενέργεια, επιβραδύνοντας την κατανάλωση της μπαταρίας, διευκρινίζουν οι Times.

Το SolarStratos αποτελεί μέρος της προόδου των τελευταίων δεκαετιών προς την καθαρή, ηλεκτροκίνητη πτήση (https://www.raphaeldomjan.com/)

Το ελβετικό αεροσκάφος έχει αεροδυναμικό σχεδιασμό ανεμοπλάνου με μηχανική υποβοήθηση, με υπερβολικά μακριά φτερά που του επιτρέπουν να εκμεταλλεύεται τα θερμικά ανοδικά ρεύματα του καλοκαιριού και να πετά σε ύψος με χαμηλή ταχύτητα, περίπου 80 χλμ./ώρα.

Η φιλοδοξία του Ντομζάν να φτάσει στην άνω στρατόσφαιρα, η οποία αρχίζει περίπου στα 25.000 μ., θεωρείται ρεαλιστική. Λίγα συμβατικά αεροσκάφη έχουν φτάσει εκεί, αλλά πειραματικά μη επανδρωμένα ηλεκτρικά αεροσκάφη το έχουν καταφέρει από το 2001. Εκείνη τη χρονιά, το Helios της NASA, που κινούνταν με ηλιακή ενέργεια και μπαταρίες, έφτασε στα 30.000 μ.

Ο εξαιρετικά αραιός αέρας σε αυτά τα ύψη μειώνει την αντίσταση, επιτρέποντας στα ηλιακά αεροσκάφη να παραμένουν στον αέρα για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Τον Απρίλιο. θυγατρική της Airbus κράτησε το αεροσκάφος Zephyr σε ύψος 21.000 μ. για διάστημα-ρεκόρ 67 ημερών.

Η φιλοδοξία του Ντομζάν να φτάσει στην άνω στρατόσφαιρα, η οποία αρχίζει περίπου στα 25.000 μέτρα, θεωρείται ρεαλιστική (https://www.raphaeldomjan.com/)

Οι πρωτοπόροι, όπως ο Πικάρ και ο Ντομζάν, θεωρούν τα αργοκίνητα, εύθραυστα σκάφη τους προπομπούς που δείχνουν ότι η «συνεχής» πτήση με ηλιακή ενέργεια είναι εφικτή. Η αποστολή, σύμφωνα με την ομάδα του Ντομζάν, πέτυχε τον στόχο της: «Να αιχμαλωτίσει τη φαντασία του κοινού με εμβληματικές, θεαματικές προκλήσεις, που προωθούν την ηλιακή ενέργεια και την προστασία της βιόσφαιρας και του πλανήτη μας».

Ο Ντομζάν, αυτοδίδακτος εφευρέτης και αεροπόρος, ακολουθεί τα ηλιακά του όνειρα για περισσότερα από είκοσι χρόνια, αφού ξεκίνησε την καριέρα του ως οδηγός ταξί, στη συνέχεια εργάστηκε στις διασώσεις σε βουνά και πέταξε ελικόπτερα. Το ηλιακό καταμαράν του PlanetSolar έσπασε ρεκόρ κάνοντας τον γύρο του κόσμου από το 2010 έως το 2012. Το 2020 πραγματοποίησε το πρώτο «ηλιακό ελεύθερο άλμα», πηδώντας με αλεξίπτωτο ως επιβάτης από το SolarStratos.

Το ρεκόρ ύψους θα πρέπει να επικυρωθεί από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Αεραθλημάτων. Η επίσημη μέτρηση για τα ρεκόρ ύψους στην αεροπορία είναι το «ύψος πυκνότητας», που υπολογίζεται από την ένδειξη του υψομέτρου –βασισμένη στην ατμοσφαιρική πίεση–, διορθωμένη για τη θερμοκρασία και την υγρασία του αέρα τη στιγμή της πτήσης, καταλήγουν οι Times.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...