Με αφορμή τις επιδόσεις των μαθητριών στο Ηνωμένο Βασίλειο, που εδώ και 40 χρόνια είναι σταθερά καλύτερες από αυτές των μαθητών (φέτος μάλιστα το χάσμα μεταξύ τους είναι μεγαλύτερο της δεκαετίας) και την έκθεση του καθηγητή Αλαν Σμίδερς, στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Απασχόλησης του Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ, που υποστηρίζει ότι τα κορίτσια είναι πιο έξυπνα από τα αγόρια, η νευροβιολόγος Τζίνα Ρίπον έγραψε πριν από λίγο καιρό στην Telegraph ότι η άποψη αυτή είναι προβληματική.
Η δρ Ρίπον, εδώ και καιρό αμφισβητεί την ιδέα του «ανδρικού» και του «γυναικείου» εγκεφάλου. Είναι σημαντικό να αναρωτηθούμε, πάνω απ’ όλα, τι σημαίνει «εξυπνότερος», επισημαίνει η βρετανή νευροβιολόγος στην Telegraph. Ο όρος από μόνος του είναι «τεμπέλικος», λέει, και δεν είναι χρήσιμος, καθώς δεν ρίχνει φως στο τι πραγματικά οδηγεί στις ανώτερες επιδόσεις των κοριτσιών.
«Η δουλειά μου ως νευροεπιστήμονας έχει ως στόχο να καταρρίψει την ιδέα ότι οι γυναίκες και οι άνδρες έχουν διαφορετικό εγκέφαλο», γράφει η Τζίνα Ρίπον και τονίζει: «Δεν υπάρχει καμία νευροεπιστημονική βάση για τον ισχυρισμό ότι ο εγκέφαλος των κοριτσιών και των αγοριών τους κάνει αναπόφευκτα καλύτερους ή χειρότερους σε ορισμένες εργασίες, να είναι “πιο έξυπνοι” -ό, τι κι σαν σημαίνει αυτό- ή λιγότερο έξυπνοι».
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν πολλά στοιχεία, που αποδεικνύουν ότι τις αλλαγές στον εγκέφαλο που μπορεί να προκαλούν το κοινωνικό μας περιβάλλον και οι εμπειρίες της ζωής από τη βρεφική ηλικία και μετά. Από πολύ μικρή ηλικία, στα κορίτσια και τα αγόρια δίνονται διαφορετικά παιχνίδια για να παίζουν, πράγμα περιοριστικό και δυνητικά επιβλαβές, όπως υποστηρίζει η καμπάνια Let Toys Be Toys.
Στα αγόρια είναι πιο πιθανό να δίνονται παιχνίδια κατασκευών, τα οποία είναι λαμπρά για την ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η επίγνωση του χώρου και η επίλυση προβλημάτων. Και όσο περισσότερο τα χρησιμοποιούν τόσο περισσότερο ενισχύονται ορισμένες νευρικές οδοί στον εγκέφαλο. Ετσι, ο εγκέφαλος του αγοριού που παίζει με Lego μπορεί να αναπτυχθεί με διαφορετικό τρόπο από τον εγκέφαλο του κοριτσιού, που δεν παίζει με Lego.
Το ίδιο ισχύει, επισημαίνει η Ρίπον, για τον τρόπο με τον οποίο «αντρικές» δραστηριότητες, όπως το παιχνίδι και ο αθλητισμός, επηρεάζουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου. Λόγω των έμφυλων δραστηριοτήτων και των ενδιαφερόντων με τα οποία η κοινωνία αναμένει να ασχοληθούν τα αγόρια, τους δίνεται η ευκαιρία να αναπτύξουν ορισμένες δεξιότητες που τα κορίτσια μπορεί να έχουν λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν. Γιατί, λοιπόν, αυτό δεν μεταφράζεται σε καλύτερη επίδοση των αγοριών την ώρα των εξετάσεων;
Τα λεγόμενα παιχνίδια και δραστηριότητες των κοριτσιών -όπως οι κούκλες Barbie και τα παιχνίδια φαντασίας- μπορούν, αντίθετα, να βοηθήσουν τα κορίτσια να μάθουν να είναι πιο ευαίσθητα απέναντι στους άλλους και εστιασμένα στους ανθρώπους. Τόσο μέσα όσο και έξω από το σχολείο, οι κοπέλες ενθαρρύνονται να είναι υποχωρητικές, τελειομανείς και τακτικές. Υπάρχουν πολλά στοιχεία, που υποδηλώνουν ότι είναι πιο ευσυνείδητες και πιο πιθανό να ανταμείβονται επειδή είναι ευσυνείδητες, δύο στοιχεία που δεν μπορούν να διαχωριστούν. Από το Δημοτικό και μετά, επαινούνται για αυτές τις συμπεριφορές. Στην πορεία, απορροφούν αυτά τα κοινωνικά σήματα και το να είναι ευχάριστες γίνεται μέρος της «γυναικείας» ταυτότητάς τους.
Για τα αγόρια, αυτό ισχύει πολύ λιγότερο. Τα αγόρια τυπικά είναι πιο απρόθυμα να θεωρηθούν «σπασίκλες» ή «ο αγαπημένος μαθητής του δασκάλου». Η κοινωνία τους λέει ότι αυτή δεν είναι «αντρική» συμπεριφορά. Αυτή η διαδικασία ξεκινά νωρίς στο σχολείο (στο Ηνωμένο Βασίλειο, παρεμπιπτόντως, το 69,5 % των εκπαιδευτικών είναι γυναίκες, και αυξάνεται στο 82,4 % στο Δημοτικό).
Οσον αφορά στα αγόρια, λέει στην Telegraph η Τζίνα Ρίπον, συχνά οι δάσκαλοι είναι ευτυχισμένοι όταν εκείνα δώσουν οποιαδήποτε εργασία, ακόμα κι αν είναι της τελευταίας στιγμής, ακατάστατα γραμμένη και σε ένα παλιόχαρτο. Οι προσδοκίες των δασκάλων τους είναι χαμηλότερες, ανεξάρτητα από το αν οι ίδιοι οι δάσκαλοι το συνειδητοποιούν ή όχι. Ισως αυτό πρέπει να αλλάξει, υποστηρίζει η βρετανή νευροβιολόγος.
Είναι, λοιπόν, τα κορίτσια απλά «πιο έξυπνα» ή με την πάροδο του χρόνου έχουν γίνει καλύτερα στην εκπλήρωση των απαιτήσεων του συστήματος αξιολόγησης; Το τελευταίο φαίνεται πιο πιθανό. Νωρίτερα φέτος, πληροφορεί η Ρίπον, η δρ Λιζ Ελιοτ, καθηγήτρια Νευροεπιστήμης στην Ιατρική Σχολή του Σικάγου, δημοσίευσε μια τεράστια μετα-ανάλυση σε μελέτες που είχαν αναζητήσει διαφορές μεταξύ ανδρικού και γυναικείου εγκεφάλου. Δεν βρήκε καμία διαφορά σε καμία περιοχή του εγκεφάλου, σε αναλογία με το μέγεθος (Οι άντρες είναι κατά μέσο όρο ογκοδέστεροι, το ίδιο και ο εγκέφαλός τους), πράγμα που αποτελεί περαιτέρω πειστική απόδειξη ότι η ιδέα του διαφορετικού εγκεφάλου είναι μύθος.
ΩÏÏÏÏο είναι ÏημανÏÎ¹ÎºÏ Î½Î± μην εÏηÏÏ ÏÎ¬Î¶Î¿Ï Î¼Îµ με ÏÎ¹Ï ÎºÎ±Î»ÏÏεÏÎµÏ ÎµÏιδÏÏÎµÎ¹Ï ÏÏν κοÏιÏÏιÏν ÏÏÎ¹Ï ÎµÎ¾ÎµÏάÏειÏ, Ï ÏοÏÏηÏίζει η ΡίÏον. ÎιαÏί μÏοÏεί να Ïα ÏÎ·Î³Î±Î¯Î½Î¿Ï Î½ καλÏÏεÏα ÏÏο ÏÏολείο, αλλά ÎµÎ¾Î±ÎºÎ¿Î»Î¿Ï Î¸Î¿Ïν να είναι ÏειÏÏÏεÏÎµÏ ÏÏον ÏÏÏο εÏγαÏίαÏ. ΣαÏÏÏ ÎºÎ¬Ïι δεν Ïάει καλά και δεν αÏοÏά ÏÎ¹Ï Î¹ÎºÎ±Î½ÏÏηÏÎÏ ÏÎ¿Ï Ï. ÎÏοÏά Ïην ανιÏÏÏηÏα ÏÏν ÏÏλÏν και Ïον καÏάλογο ÏÏν ÏÏ Î¼ÏÏÏμάÏÏν ÏηÏ: διακÏίÏÎµÎ¹Ï Î¼Î·ÏÏÏÏηÏαÏ, Ïαβάνι ÏÏÎ¹Ï ÏÏοαγÏγÎÏ, άνιÏÎµÏ Î±Î¼Î¿Î¹Î²ÎÏ Îº.ο.κ.
Îλλά οÏÏε για Ïα αγÏÏια ÎÏÎ¿Ï Î¼Îµ Ïην ÏÎ¿Î»Ï ÏÎλεια να αδιαÏοÏοÏμε. Î£Ï Î³ÏαίÏονÏÎ±Ï Ïα κοÏίÏÏια ÏÎ¿Ï Ïα Ïήγαν ÏÏÏο καλά ÏÏÎ¹Ï ÎµÎ¹ÏαγÏγικÎÏ ÏÎ¿Ï Ï, ÏÏÎÏει να μην ÏαÏαμελήÏÎ¿Ï Î¼Îµ να βοηθήÏÎ¿Ï Î¼Îµ Ïα αγÏÏια να αÏοδÏÏÎ¿Ï Î½ καλά Ïην εÏÏμενη ÏοÏά. Î ÏÎÏει να αναÏÏÏηθοÏμε Ïι θα Îκανε ÏÎ¿Ï Ï Î¼Î±Î¸Î·ÏÎÏ Î¼Îµ ÏαμηλÎÏ ÎµÏιδÏÏÎµÎ¹Ï ÎºÎ±Î¹ αÏÏ Ïα δÏο ÏÏλα να Ïα Ïάνε καλÏÏεÏα. «ΠÏÏÏκληÏη είναι να οικοδομηθεί Îνα ÏÏÏÏημα ÏÏο οÏοίο οÏÏε αγÏÏια οÏÏε κοÏίÏÏια θα μÎÎ½Î¿Ï Î½ ÏίÏÏ», λÎει η βÏεÏανή Î½ÎµÏ ÏοβιολÏγοÏ, κάÏι ÏÎ¿Ï Î²Îβαια ιÏÏÏει ÏανÏοÏ.
